Translate

måndag 9 augusti 2010

Sista lediga veckan

Idag är det ny vecka. Måndag och vardagen närmar sej med stormsteg. Det här är sista veckan som både barnen och jag har sommarlov. Sen rivstartar jag på måndag med allt som behöver göras, och kastar mej in i en ny termin när jag ska leka forskare. Jag ska gå in i min bubbla och bli odräglig, som min handledare har varnat för. Jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot det kommande halvåret. Jag gillar ju att götta in mej i saker, men samtidigt är det mer på riktigt nu. Jag får liksom inte misslyckas. Några i min omgivning kommer att bli mer involverade andra. Jag kommer be folk läsa, kommentera och komma med kritik på mina texter, bara det är skrämmande, men ett måste om jag ska få högsta betyg på min uppsats. I ett halvår ska jag leva och andas min forskning sen är jag klar med min utbildning. Då är jag behörig lärare. Shit vad kul. Shit vad skrämmande! Det jag är mest rädd för är att inte få jobb.

Just nu vill jag bara att den här veckan ska gå. Jag vill sätta igång. Vi har gjort vår ledighet nu och jag behöver lite tid för mej själv och göra vuxen saker utan barnen. Låter kanske hemskt. Men det är så jag känner. Jag älskar att umgås med dem. Men jag har faktiskt bara varit utan dem under fem tillfällen på hela sommaren. Två promenader, en handling, efter ett utbrott på tävling förra torsdagen och häromdagen när jag fikade med Jonna. Sen har vi varit tillsammans 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan sen den10:de juni. Inte undra på att jag längtar efter att komma igång och göra nytta igen. Jag är ju liksom inte skapt att gå hemma. Och alla med barn vet att det är svårt att få saker gjorda när man har små småbarn. Hur underbara de än är.

Nåväl tills dess är det en hel gräsmatta att rensa ogräs på. Klippa gräset behöver också göras. kasta massor av saker på returpunkten, börja göra tomten redo för hösten, för hösten är väl mer eller mindre här. Visserligen badade barnen häromdagen i sjön, men det var ganska kallt. Vi går fotfarande i kortbyxor, men kvällarna börjar bli kyliga. Snart inträder min favorit säsong. HÖSTEN med sin färgprakt, friska luft, soliga himmel, regniga dagar och mysigt murriga kvällar. UTAN insekter! HÄRLIGT!

Inga kommentarer: