Translate

onsdag 25 augusti 2010

En äldre karl

När blir en man en man? När övergår han från omogen pojkspoling till det som kallas en riktig karl? Vad är det som utmärker en riktig karl? Igår satt jag vid det dukade bordet och tittade på Marcelo och hans vänner och släktingar. Männen i huset. Deras armar var grova som timmerstockar, ansiktena färgade av skägg eller skäggstubb. Rynkorna markerade vid ögonen, huden lite slapp av trötthet. De var jätte fina, allihop! Det kändes som det var på tiden att kalla dem för män. Inte killar, inte grabbarna, ja eller Andreas är väl fortfarande kille, 16 år, vältränad, väluppfostrad och enormt upp över öronen förälskad i sin flickvän. Härligt! Men de andra. Marcelo är yngst. Han blev 36 år igår. Nog sjutton har man passerat ungtupp stadiet då?

Varför är då konversationen samma som för tio år sedan? Motorer, snabba bilar, motorcyklar, de trackar varandra, dricker sitt kaffe och bara hänger..... Skillnaden är kanske att de avstår från den där extra bullen, tar bara en tårtbit och att inte hinner med allt som de skulle vilja. De är lite mindre måna om sitt utseende än förr. Livet hänger inte på att vara nyrakad och välklädd längre. Jag tittade på männen i mitt kök. Njöt av att se dem. Tyckte det var rätt kul med så mycket testostron i mitt hem som annars domineras av kvinnliga hormoner. Återigen fick jag se min älskade sambo i ett nytt ljus. Genom ett par andra glasögon. Jag gillade vad jag såg.

Inga kommentarer: