Translate

söndag 15 augusti 2010

Dagis, förskola eller vad heter det?

Idag är det sista dagen på sommarlovet. Inte officiellt, men vi kickstartar igång i smyg på tisdag, så imorgon ska barnen till förskolan för första gången på 10 veckor! Min mellan dotter längtar halvt ihjäl sej efter sina kompisar. Jag misstänker att min minsta dotter kommer gråta sej fördärvat efter mej. Stora N är nöjd med vilket som (HALLELULJA). Och det gott folk är en stor förändring!!! Tänk som vi har kämpat att få honom trygg borta från mej. Men kanske kommer det lite tårar från honom också. Inte i morgon, för jag kommer vara med hela tiden. Mina barn behöver lite inskolning efter varje sommar. Och jag, jag är i desperat behov att komma igång med uppsatsen!

Nu tycker ju jag att ungarna har det bästa dagiset, förskolan, kalla det vad ni vill. Ingen av personalen är dålig. Jag har haft mina duster med några av dem, men gillar allihopa. Och barnen trivs med sina fröknar, pedagoger, barnskötare, personal, kalla det vad ni vill.

Bara för att klargöra varför det är lite förvirrande med begreppsapparaten runt förskolan så heter det just FÖR-SKOLA, i dagsläget. Det beror på att de har en läroplan där språk, mattematik, naturkunskap mm står inskrivna. Barnen är där för att utvecklas och lära sig någonting, inte bara förvars till någon hämtar dem. Dagis, som det förr hette var just barnpassning tills föräldrar eller vårdnadshavare kom hem från jobbet. För en del är detta jätteviktigt. Många av förskolepedagogerna känner sej kränkta om man säger dagis, för att man då förminskar deras arbete. Har man sina barn på en bra förskola så arbetas det intensivt med att bygga upp barnen i självkänsla, det sociala spelet men också med regelrätta färdigheter som sedan behövs i skolan. Och det ska de ha all cred i världen för. Det är inte alltid ett lätt jobb. Inte vem som helst som råkar kunna byta blöjor klarar av det.

Personligen gillar jag ordet dagis mer. Ett gulligare ord. Mer jag. Jag hatar ordet FÖR-SKOLE-KLASS ännu mer. Sexårs är min definition på när barnen lämnar dagiset. Det betyder inte att jag förminskar någons arbete, jag bara tycker att ord ska vara trevliga att säga.

Som ordet snippa. Inte ett ord jag är överförtjust att säga. Men visst sjutton är det rätt gulligt. Bättre än vagina, eller f***a. I vårt hem har vi alltid differentierat genom att använda orden stjärt och rumpa. För som vuxen säger man väl inte snippa om sitt könsorgan, eller? Snippa är ett gulligt, passande ord för barn, tycker jag. Precis som dagis.

När jag är klar med min utbildning så är jag en magister, en pedagog. Om någon får för sej att kalla mej fröken eller liknande så förminskar inte det det faktum att jag pluggat över sex år på universitetet, har studieskulder upp över öronen. Speciellt inte om jag råkar hamna i lågstadiet i början. Bland små gulliga barn. Då kan jag också vara liten och gullig, men ändå prestera ett bra jobb som jag borde få en bra lön för.

Men för husfridens skull glöm inte att säga förskola och pedagog, så kanske lönerena så småningom stiger även för de som jobbar på dagis...

Inga kommentarer: