Translate

onsdag 11 augusti 2010

Kolmården igen

Idag var det djurdags igen på Kolmårdens djurpark! I vår familj diggar vi parken och trots att det är en bit att åka så är det värt det. Speciellt när man varje gång har chansen att få upptäcka nya djurarter, som man missat eller sett väldigt lite av de andra gångerna man varit där. Nu är ju parken så mycket mer än bara djur och ungarna känner att jag involverar mej och att de får uppleva en hel dag i spännande miljö. Vi som har årskort får ju dessutom göra en hel del saker utan extra kostnad. Inte illa för en barnfamilj med tre barn. Marcelo är sin vana trogen och följer inte med eftersom han inte är ledig utan arbetar hårt så att vi kan köpa årskort till nästa år också!




I morse kändes inte idé så där jätte briljant dock. Vi var superdunder trötta allihop, och Mittimellan N vaknade först när frukosten stod på bordet. Men vad gör man inte för sina små älsklingar? Trots grus i ögonen ställde jag mej och stekte pannkakor och tillsammans kuskade vi iväg till djurpark.

På vägen åkte en bil som övningskörde på 50 väg, men han puttrade bara i 30km/h. Alltså låg jag ca 30 m bakom bilen. Passageraren hänger sej ut genom fönstret, spottar åt mej, pekar finger och skriker JÄVLA HORA! Jag undrar i mitt stilla sinne vad det är för kille som ska lära den nya föraren trafikregler när han själv sitter i fönstret och kastar saker mot bilen bakom? Vid en smal passage stannar bilen och en vansinnig passagerare kastar sej ur och kommer med slående, knutna nävar mot mej. Jag drar lugnt ner rutan, funderar på om jag bör låsa dörrarna men låter bli. Med spottet frustande ur munnen skriker han att det finns en övningsskylt på bilen framför och att jag ska hålla avståndet. Jag tittar på honom, ler lite grann och svarar att om han kör i 30 och jag ligger tre sekunder efter så borde avståndet vara ca 30 meter. När han kommer att köra fortare kommer avståndet att öka. Tre-sekunders-måttstocken påminner jag honom om. Killen gapar att - Jag slår in tänderna på dej din jävla hora. Med knytna nävar och osande öron går han tillbaka till bilen och sätter sej. På pinkiv ligger jag 2½ sekund efter bilen hela vägen till djurparken.

Jag har kommit hem med tänderna i behåll.

Bilen var en mörk Renault Laguna med reg nr Goy 472. Jag tror inte föraren kommer att få så bra tips av den galna killen. Kanske blir denne uppfostrad till en madman likt Michael Douglas i filmen där han går ur bilen, slår sönder andra bilar och rånar resturanger.

Nåväl väl i parken så klättrade barnen över balanshinder, klappade ett par getter, lekte i parken, körde elbilar, red kamel och så tittade vi på rovfågel showen. Faktiskt en av mina favoriter.
På hemvägen tog vi safariparken. Där fick vi när kontakt av både

zebror, vargar och björnar som strök runt bilen. Vi kommer åka dit igen. 3 sekunder bakom bilen framför oss.....




3 kommentarer:

Sachiko sa...

Inte för att jag vill att dina barn ska se våld, men åååh vad jag önskar att jag hade varit där så vi hade kunnat ge den där fan kompanistryk.

Sandra sa...

Men jösses, vilka idioter!

Kan man inte hålla hastigheten, då har man inte på vägarna att göra.

Marie sa...

Rovfågel showen minns jag att jag med tyckte var sevärd och riktigt häftig. :)