Translate

fredag 5 november 2010

Städat eller?



Städat enl. barnen. Mamma håller inte med.
Lite bättre ordning, och  rummet ärredo att
ta emot nya, vilda upptåg
Som de flesta förstått så tillhör städning inte min favorit sysselsättning. Men jag funderar på hur jag ska få barnen att vara lite mer ordningsamma än vad jag är. Det måste väl vara en del av uppfostran, hur väl man håller i ordning på sitt rum? Vad jag grunnar det på är alla dessa mammor som är välorganiserade och när man hälsar på hos dem är alltid barnrummen lika städade och ordningsamma. Jag vill också vara så duktig, utan tillsynes den djupa ansträngningen som jag tycker att det är. Häromdagen sa jag åt barnen att det var dags att städa rummet. När de var klara var inte jag lika tillfreds med resultatet som de var. Jo de hade varit jätte duktiga men saker hör inte hemma på golvet, tycker inte jag. Efter lite mutter tog de bort de sista sakerna och sen var det bara jag som hade resten av huset kvar. Mest katastrof är som vanligt tvättstugan. Jag vet inte vad som
Kaos i tvättstugan. man ser knappt golvet. Hatar det här!
Efter en kvart var det mer ordning
 och reda. Tills nästa gång... 
händer därinne. Nu är det inte bara en tvättstuga, utan även återvinningscentral och förråd. Men ändå...... När jag såg kaoset ville jag bara stänga dörren och låtsas som det regnar. Men är jag på barnen måste jag väl vara på mej själv också. Efter 15 minuters sorterande så var faktiskt tvättstugan presentabel igen. Men jag längtar efter att övervåningen ska bli klar (eller börjas med i allafall???) så att förråds prylarna försvinner och jag kan organisera rummet som jag vill ha den. Då kommer detta kaos vara ett minne blot *host, host*. Vårt hus är egentligen inte så svår städat, och det är en av de sakerna som jag uppskattar fruktansvärt mycket. I bland kan jag bli nostalgisk och sakna torpkänslan i vårt gamla hus, men bara jag tänker på städningen så försvinner den känslan ganska fort. Alla springor och glappande lister och annat jox gör att jag kunde skrubba i tre dagar utan att få lika rent som jag får här efter två timmar. Nytt hus är skönt hus. Jag hoppas barnen också kommer få växa upp som mer ordningsamma och inte tänka på städningen som jag gör när de blir stora. Att det bara blir naturligt liksom. För det här är riktigt jobbigt i perioder. Hur mycket jag än plockar undan så väller saker fram. Min dröm är att de bakar hemmalagad pizza till hela familjen och skrattar tillsammans i köket till medan de tillsammans stoppar in disken i diskmaskinen och torkar bänken. Det är inte en utopi. Det händer hos andra. Jag har sett det. Vet bara inte hur jag når det städmålet...

Inga kommentarer: