Translate

måndag 1 november 2010

Orediga tankar på kvällskvisten

Ont i ryggen, ont i nacken. Jag hatar att transkribera! Vad det är? Jo man sitter och skriver ner varje stavelse, varje hmm... varje paus vi har i mina forskningintervjuer. Jag har suttit på den här stolen hur länge som helst. Den är inte skön. Jag får önska mej en ny i julklapp. eller födelsedagspresent. Fast då vill jag ha en kolsyremaskin. Jag vill göra bubbelvatten. Min dotter vill ha bublig hår. Gulligt va? Så i natt ska jag sitta och skriva och lyssna och skriva och lyssna. och lyssna igen. Människan jag transkriberade förut hade för sjutton talfel. Inget man lade märke till speciellt när han pratade, men när man skrev!!!!!! Var och vartannat ord upprepade han två till tre gånger och meningarna saknade både verb, predikat och akusativobjekt emellanåt. Tur nog förstod jag vad han menade, men läser man hans ord fattar jag nada! Nu lyssnar jag på en som pratar i rasande tempo. På tre sekunder har hon rabblat på fem till sju meningar! Då är det svårt att hänga med att skriva! Jag är iallafall inte så snabb. Nu behöver jag en paus. Frågan är bara om jag somnar då. Huvudet började sätta stopp och den brännande känslan i ryggen är obehaglig. Kanske en kopp varm choklad kan få upp blodsockret och alerten? Eller ett bra tvprogram? Huvudet mot soffkudden när jag sträcker ut ryggen.... Nej det få jag inte göra. Igår somnade jag i soffan och när jag vaknade tappade jag min ena lins. Med trasiga glasögon som får mej att vara schizofren kan ni tänka er vilken kombo det var i morse. En lins, trasiga glasögon och jag frenetiskt letande efter mobilen jag inte hittade men hörde, en linsburk med ev några gamla linser och mina foppatofflor som jag inte kan gå utan för mina sköna (läs vidriga) hälsporrars skull. Till slut fann jag ett par begagnade blå linser och livet kunde återgå till det lite mer normala.

Hmmm, kanske jag ska bli författare? Eller varför inte etolog? Hur ja nu kom att tänka på det. En trött hjärna tar vida, lustiga språng. Nej nu får det bli massagestolen en kvart.

Inga kommentarer: