Translate

söndag 28 november 2010

1:a Advent

Vi ligger som bekant sjuka här i familjen. Sämst är Lilla N och jag börjar bli bättre. Kylskåpet ekar inte tomt men det börjar bli besvärligt att laga mat och att äta mellanmäl. Osten är slut, mjölken börjar ta slut. Leverpastejen är numera en tom kartong och äggen är uppätna. Fel yoghurt står på hyllan och ingen tröstglass finns i frysen. Värktabletterna är slut och Lilla Ns räddning flytande alvedon har drastiskt minskat. Det var dags att fylla på lagren med andra ord. Och det skulle Marcelo fixa, om det inte vore för att hundmaten är slut och att nästan alla julsaker har blivit förstörda. Jag har nog inte insett hur mycket snö det fallit de sista dagarna. Varför skulle jag? Jag har inte varit utanför dörren på två dagar. Men i morse gick inte altandörren att öppna, det borde vara en indikator på hur mycket fruset vatten det ligger därute. Hundarna började skälla och min vana trogen öppnade jag dörren. Då tjoade grannen. Hon hade fastnat i backen med sin volvo. På vägen låg 2dm snö. Inte en chans att jag kommer ut, tänkte jag. Men strax efter tolv kom plogbilen och nån timme senare satte sej barnen i bilen medan jag skottade fram vår parkering så att jag skulle kunna nå vägen med min bil. Och vi kom upp! I stan var det alldeles för bedrövligt. Tack och lov åker jag mest på de stora lederna och de är ju någerlunda plogade. 






Stora N krockade med en stolpe på mejeriavdelningen och fick en stor bula och blåmärke ovanför ögat. Lilla N;s vidriga krupphosta blev värre men bilen blev fylld med mat och några adventsstjärnor. Äventyret var så utmattande att jag inte orkade laga mat, så pizza och kebab på vägen fick bli bukfylla idag. Men nu står i allafall stakarna och stjärnorna uppe. Tomtarna är på plats. Men det saknas julgardiner i vardagsrummet, ingen julduk på köksbordet, dammsugaren står oanvänd i hallen och adventsstädet har inte blivit av. Men nu när det är kväll ute och man inte ser skiten, utan bara belysningen och myset så känns det riktigt, riktigt bra. En pepparkaka i magen och årets första julmust är prövad. Det blev en bra advent trots allt. Första ljuset tänt och snart kommer tomten!

Inga kommentarer: