Translate

söndag 17 april 2011

Vårtomt

Vår tomt våren 2011



Nu har vi varit ute i flera timmar. Jag har planerat var jag ska sätta bärbuskar, räknat ut hur långt staket vi behöver längs med vägen, gungat på mina barn, tränat Pluto en aning medan jag satt på en sten och tjattrat lite med en granne. Det märks att kroppen inte är van vid all frisk luft så hela familjen är tröttare än vad vi brukar. På ett friskt sätt. Dagar som den här har jag inga problem att komma ihåg hur jag längtade ut på landet när jag bodde i min etta. Hela mitt liv har jag vetat att jag vill ha det så här lätt att bara kliva ut och att ha saker att göra på min tomt. Jag vill kunna njuta av solen och att barnen ska kunna roa sej i min närhet, utan massor av bök.

Vår tomt är inte i det bästa tänkbara skick. Gräsmattan är för gles, på vissa ställen har vi ännu inte brett ut matjord och skapat gräsmatta. Vi har nerhuggna träd som behöver tas om hand om och sanden saknas i sandlådan. Men idag, när jag varvat små promenader på tomten med att sitta på altanen och titta på när hundar och barn har lekt så kan jag inte göra annat än att njuta och förundras över hur bra mitt liv faktiskt är. Jag kan inte annat än annat än att hålla med min granne Therese när hon i sin blogg hyllar livet här i vår by. Jag, liksom hon är, löjligt lycklig med vår bostad. Det spritter av förnöjsamhet i bröstet. I bland nyper jag mej i armen och undrar hur jag kom hit. Jag som levde ett liv i träsket, med fördunklat sinne och noll möjligheter. Nu är jag här. Hur kom jag hit? Hur långt kan jag nå? I dag älskar jag min tomt. Älskar min gröna gräsmatta, mitt berg, min bergsknalle, vår verkstad, studsmatta, gungor, fotbollsmål, altan, jag det mesta på år tomt som är fylld av möjligheter.....och jobb.

Vildvuxna delen på tomtenmed verkstan i bakgrunden och trollens hem
vid den bruna lilla dörren.

3 kommentarer:

Linda sa...

Ni verkar verkligen bo mysigt!! Får man fråga vad samhället/byn heter där ni bor? Härligt för dina barn att växa upp på landet!

Åza Diaz Mägi sa...

Vi bor i en liten by mellan Norrköping och Söderköping. Här finns ingen skola, ingen affär, bara hus, boulebana, sjö, skog och massor av vilda djur. ;0)

Linda sa...

Vad mysigt det låter! Söderköping är ju en underbar lite "stad" och där finns det ju i alla fall lite affärer. Jag åker alltid ditt på sommaren och njuter av en glass på smultronstället!