Translate

söndag 3 april 2011

Barnarbete

-Du har alltid uppfostrat dina barn till att vara självständiga....
Fridas ord från i går när jag berättade att barnen hade fått handla igår. De hämtade varor, lade upp på bandet och packade ner i påsar. De bar påsarna till och i från bilen och packade in allt i skafferi och kylskåp. Fridas ord har ringt i mina öron hela dagen. Varje gång Lilla N gått på pottan eller toaletten har Mittmellan N snällt kommit när lillasyster ropat färdig och torkat hennes lilla stjärt, tvättat hennes händer och spolat. Mittimellan N har till och med låtit som mej när hon svara jag kommer. Ja då känner jag mej som en usel mamma. Riktigt usel. I dag har barnen fått tvätta, ta hand om tvätten städat tvättstugan och plockat i ordning i huset. De är trots allt bara 5,4 och 2 år gamla. Det är mitt jobb. Jag som inte kan. Jag som är begränsad. Det känns inte roligt alls! Som kompensation, och för att döva mitt dåliga samvete har de fått fikat på kakor. ( jätte bra Åza, verkligen helt rätt tänkt!) De har fått ätit en glass, de har fått kolalt på en film.... ja jag har helt enkelt tagit till alla dåliga knep mammor kan ta till för att döva samvetet. Jag vet ett det inte kompenserar. Men jag försöker trösta mej med att det bara är tillfälligt. Jag kommer bli bättre. Det blir skillnad. En annan dag.


Fridas ord igår var en komplimang. Jag tog dem som en komplimang. Men idag har de hängt som en kvävande kvarnsten runt min hals. Mina fantastiska barn är självständiga och kompetenta. Det är jag stolt över. Och jag är stolt över att de klarar det här bakslaget så väldigt bra. Men nu vill jag verkligen bli bättre!

Inga kommentarer: