Translate

torsdag 28 april 2011

Min son

I dag fyller min son sex år. Det är så länge sedan han låg i min famn och fräste genom näsan för att han ville ha mat. Varje gång. Samma fräsning. Med sina lite sneda ögon tittade han rakt in i mina och djupt in i mitt hjärta och sedan dess har jag varit kär i honom. Den känslan han gav mej som ett litet knyte har jag inte känt sedan dess. Inte med mina döttrar, inte med min sambo, kanske en aning med Bobbo när han bestämde att han skulle bli min vid någon veckans ålder. Men Stora N han var speciell. Mitt första barn. Min mirakelbäbis. 


Nu är han ingen bäbis längre. Han är stora killen. Lång, kraftigt byggd, stark, smart, förstående och omtänksam. Lite klumpig, känslig och väldigt tjurig men med en förmåga att resonera och argumentera som får mej att spricka av stolthet. En gång sa jag till Andreas, mina barns kusin, att jag önskar att min son skulle bli som han. En lugn, fartfylld, trygg och snäll kille. Det har Stora N blivit. Han är allt jag har drömt om. Sex år har han funnits i mitt liv. Det är lång tid men ändå bara ett ögonblick. Att hans dag blev lyckad idag var viktig för mej. Att han får känna kärlek från många människor och veta att han är viktig. Visst var han jätte glad för sina presenter, men höjden av lycka var när han fick spela fotboll med farmor, sina kusiner, sin gudfar, pappa och systrar. Alla var här för hans skull. De som ringde ville prata med honom, finnas där för Stora N, visa sin uppskattning att han finns. Även om jag på skämt brukar säga att det är en ära för alla som får ha Stora N i sitt liv så ligger det faktiskt en stor sanning bakom de orden. Han är speciell. Alla ser det inte. Han är som sin far, lite i skuggan, vill inte skina starkast bland alla, men han är unik. Han har så mycket att ge. Min fantastiska son. Mitt mirakel. Vårt mirakel. Jag tror han kommer göra skillnad. Han kommer göra någonting bra när han blir stor. Det finns där i honom. I det tysta. Det är ett privilegium att få vara hans mamma. Och jag tackar moder Jord, ödet, Gud och änglarna varje dag för att jag får vara med honom varje dag. Sex år. Sex hela år. Fantastiskt. Han gör mej bättre. Han gör mej hel.

Inga kommentarer: