Translate

fredag 8 april 2011

Rena i hörnen

När man är en uppskjutare, som jag är, samlas det alltid massor av skit i hörnen. Nu börjar det bli dags att rensa upp det där. Alltid får det konsekvenser för mitt liv. Det medför även  ångest och oro. Ändå fortsätter jag skjuta upp saker. Jag har funderat mycket runt varför jag gör som jag gör. Vad är det i mej som gör att jag föredrar att blunda? Rent rationellt vet jag ju att det inte blir nåt gott av det lite längre fram. När jag sedan utför damage-controll, så är det andra saker som jag måste blunda för, eftersom jag inte kan lösa allt på en gång. Måste.....såg ni att jag skrev måste. Jag måste ingenting. Jag kan lösa saker ändå. Det borde jag kunna. Jag är för sjutton en kompetent kvinna i mina bästa år. Jag har förmåga, möjligheter och kunskap. Jag borde kunna förändra det här. Utan att det ska kosta blod, svett och tårar. Sluta skjuta upp saker. Göra dem på en gång. Fast jag är trött. Fast jag inte har lust. Fast att jag inte ser lösningen.


Nu har jag skjutit upp massor av saker. Nu är jag mitt inne i damage-controll på många plan. Jag ska försöka ta mej levande ur det här. På nåt sätt ska jag tumma på min stolthet och jag ska lösa skiten jag hamnat i. Och när jag gjort det, ska jag lösa nästa sak som står på tur. När sommaren kommer ska jag var på topp igen. Då ska skiten vara helt borta. Dammet bort torkat, och det ska lukta rent. Den här gången ska jag inte blunda. Inte titta åt ett annat håll. Jag ska ha en plan. En rejäl plan. Och jag ska vara den första som hurrar åt mej, när jag brutit mina mönster. När jag knäckt den sista skiljefrågan på den förändring i min personlighet som jag så länge kämpat för. När jag löst det här ska jag äntligen kunna sova gott om natten, varje natt.

Inga kommentarer: