Translate

fredag 22 april 2011

Påsk i huset

Jag är egentligen en människa som älskar familjetraditioner. Men på nåt sätt har det här med påsk alltid gått mej förbi. När jag flyttade hemifrån så lovade jag mej att jag skulle bli bra på att fira påsk när jag fick barn. Det löftet har jag hållt lite sisådär. I år har det varit lite katastrof. Som sagt jag har glömt både dymmelonsdagen, fastan och påskkärringarna. I dag ville jag råda lite bot på det. Planerade jag igår.
I dag vaknade jag och hade ingen lust. Så istället för att påskpynta gick vi på krokodiljakt i skogen. Till Lilla N;s stora glädje hittade vi en krokodilbäbis som hon fick ta med sej hem. Sedan dess har hon knappt släppt sitt lilla gosedjur. Vi fick en riktigt trevlig tur i skogen, barnen, hundarna och jag. Vi stannade och lekte i vargklyftan, tränade på att hitta rätt stig, pratade, planerade och kramades. Vi var inte ute så länge, men det kändes ok ändå. Alla var vi trötta när vi kom hem. Så istället för att påskpynta satte vi oss på altanen efter lunch. Jag njöt i solen medan barnen lekte och Lilla N lärde sej cykla helt själv på storesyrrans cykel. Tur att vi har stor altan!






Men sen tog jag tag i verkligheten. Vi åkte till leksaksbutiken och köpte saker att lägga i påskäggen, både till mina barn och till min guddotter och hennes syskon. Sen råkade jag bara hitta tre par skor till mej, upsss...... Lite godis till familjen och ett alldeles eget ägg till min sköna sambo blev det med. Väl hemma kom lite påskpynt upp. Några få kycklingar, lite ris och fjädrar. Så var det påsk i huset till slut. På söndag blir det påskmiddag här hemma och i morgon familjeträff ute hos min farmor. Det blir nog bra det här året också!






Inga kommentarer: