Translate

torsdag 29 april 2010

Tutan och klicker.



Nu har vi påhälsning hela helgen av barnens kusin Rut. Hon fick ju benet avsparkat av en häst för över ett halv år sedan och har fortfarande stora problem med sitt ben, trots ett antal operationer. Detta har gjort att hon tappat massor av kondis, och jag märkte av det genast idag! På eftermiddagen tog jag ut Rut och bobbo på en liten tränings ajour på altan. Rut, Tutan som hon kallas hemma hos oss, har aldrig prövat på klicker. Så då klickade jag snabbt in henne. Det tog ca 1 min för henne att fatta galoppen. Sedan började jag klicka beteenden. Då blev det lite svårare men oj som hon kämpade. Jag varvade henne och Bobbos träning som blev lite kaos artad eftersom ingen av dem är vana att vänta på sin tur. Så det slutade med att jag hade två hundar runt benen som krockade med varandra. En kvart senare var Tutan helt slut. Då gick hon och lade sej. När jag försiktigt smög mej på med kameran så lade hon sej lite mer damlikt, istället för som en utslagen boxare. Men visst är hon söt när hon är trött.

Jag har glömt bort att hundar kan bli sådär trötta när de inte är vana att tänka på det sättet man ber dem. Klickerträning är ett super enkelt sätt att träna slut på sin hund mentalt på ganska kort tid. Att träna klicker i fem minuter och vila är ett effektivt sätt att hålla uppe motivationen som dessutom jobba på samspelet mellan sej.

Bobbo är van att klickertränas. vi använder det varje gång vi tränar freestyle. Idag blev han dock frustrerad och kastade sej ut på gräsmattan och rullade på sin boll frenetiskt i fem minuter. Då vet man att hjärnan blivit överhettad, och det är bara att låta den vila ett tag. Det roliga var att han två gånger nu har kommit fram till mej och sagt att det är dags att träna freestyle. Och jag har svarat med att gå ut och träna. Det är så häftigt att förstå varandra.

Klicker är ett litet instrument man använder i sin träning när hunden gör rätt. Ett klick
betyder godis eller leksak = belöning varje gång. Detta motiverar de flesta hundarna till max och man kan forma hundens inlärning till millimeter noggranhet, om man nu är en duktig klickare. Jag brukar min klicker med kärlek och det gäller att hitta en man tycker om. I handeln finns det dyra och ibland billiga klickers. På nätet är det lättare att hitta billiga. Nu är det ett par år sedan jag köpte mina (bara en finns kvar för de försvinner ungefär som strumpor) och jag gav 25 bagis tror jag. En fingervisning för er som vill testa på!

Inga kommentarer: