Translate

fredag 4 december 2009

Årets julbak




Så var det dags. Allt mjöl, pepparkaksdeg och saffran var framplockat. Dags för årets julbak. Det är bara att gardera sej. Först var det tre sura ungar som slogs om platserna, gnällde över vem som fick hälla i socker, salt och russin. Fyra gånger fick de lämna bordet och komma tillbaka när de kände att de kunde vara trevliga, snälla och hjälpsamma. Så efter 20 minuter var det idel glada miner och hjälpsamma händer. De älskar verkligen att hjälpa till i köket! Efter den första omgången hade de mjöl från topp till tå och jag slängde in alla tre i duschen. Hade glömt att det blir lika mjöligt när det var dags att kavla ut alla lussekatter..... Så mycket städa har det blivit idag.


Till alla glutenallergiker i synnerhet:
Allt vi bakar här hemma är glutenfritt. Jag är livrädd att få vanligt mjöl bland den vanliga maten, eller att nåt ska fastna på en plåt eller så. Att köpa glutenfria pepparkakor är ingen hit. De smakar....sisådär. De som man gör hemma blir fantastiskt goda. Det bästa av allt är att det nu
för tiden finns att köpa färdiggjord pepparkaksdeg i frysdiskarna. EN DUNDER HIT i detta hushåll. För att göra saffransdegen godare har jag i
kesella. Så nu är julen räddad med fika hela lucia och framåt. I morgon ska jag ta städningen som jag dragit lite på.

Nu ska vi äta en kvällsmacka med ägg för att sedan kasta oss över årets första pepparkakor och lussekatter.

Ha en fridefull helg!

Inga kommentarer: