Translate

onsdag 5 augusti 2009

Tjockisen har talat:

Idag kom det över mej som en klar blixt. Den senaste veckan har vi ätit horribelt dåligt här hemma. Jag var tvungen att slänga mej på vågen för att se om mitt dåliga leverne satt sej runt midjan. Men vågen stod på de sedvanliga ofantligt höga nummer, precis som den gjort nu i två, tre veckor. Jag kan bli galen av det. Missförstå mej inte, klart att jag inte vill öka mer i vikt, men någonstans inom mej tänker jag att om jag ökar när jag äter onyttig mat kanske jag minskar när jag äter bra.....Keep on dreaming!

Hur går mattematiken ihop? Min logiska sida säger att det är fysisk. Det finns lagar. Man får väga det som kommer in mot det som kommer ut. Men hos mej stämmer det inte. Det funkar inte. Nu påstår jag inte att jag inte äter, för tro mej det gör jag. Men att gå upp 2,5kg efter fem veckors maginluensa, då det enda intaget varit vätska, det är inte logiskt. Jag blir så arg! Jag blir så frustrerad.

Min fantastiska fd dietist förklarade ekvationen. Min kropp går på svältlåga HELA tiden. Det betyder att så fort det kommer mat in i min kropp samlar kroppen desperat på sej fettet. För att kunna ha till bättre tider. Det spelar ingen roll om det är ett äpple eller en glass, fettet måste sparas på. När jag sedan motionerar, tränar och försöker minska i vikt fortsätter kroppen desperat att behålla fettet - till bättre tider, så då tar den energi ifrån musklerna i stället. Och eftersom musklerna konstant tränas upp så finns det att ta av. Och av någon anledning fattar inte min kropp att det redan är "bättre tider", att den får mat kontinuerligt. Så därav helt omöjligt för mej att minska i vikt.

I vanliga fall brukar vi äta en balanserad kost här hemma med fisk och kyckling fem gånger i veckan, mycket grönsaker, knäckebröd, linfrön, solroskärnor, frukt. Som godis använder vi fetaost, annans, morötter och glass.
Under den senaste veckan har det blivit pizza, McDonalds, få grönsaker, en del glass och idag KORVstroganof......Får se till att skärpa till mej från och med i morgon, eller på fredag. Det är konstigt hur tokigt det kan bli med maten så fort vanorna byts. Av någon anledning får vi inte till lunchen, nu när inskolningen börjar på morgonen och avslutas precis innan maten. Vi åker från dagis vrålhungriga, och det har slutat illa.

Jag behöver gå ner minst gå ner 25kg. Gärna 35 kg, drömmen är 42 kg i viktminskning. Troligen kommer jag aldrig komma dit, men nu när jag får möjlighet att träna mer på lunchtider och sena kvällar så kanske jag kan öka upp min muskelmassa och min styrka igen. Det vore ju inte helt fel.

När jag känner mej så här fet och oattraktiv kan jag ändå tänka att jag kan gå, jag kan se, jag kan höra, jag har en fantastisk familj, jag pluggar och trivs till ett jobb jag alltid velat arbeta med. Jag har en snygg karl som tycker att jag är snygg, så då retar det mej att denna detalj ska störa mej så mycket. Vikt, liksom, vad spelar den egentligen för roll? Jag är ju jag ändå. I en lite sämre förpackning. Men trevlig ändå. Fast fet.

Inga kommentarer: