Translate

torsdag 27 augusti 2009

Pengar, pengar, pengar eller brist på pengar.

Så var det dags att betala räkningar igen. Varje månad får jag magknip, kommer pengarna att räcka? Sedan vi flyttade in i nya huset har pengarna strömmat ut ur våra konton. Kanske beror det på att våra buffertar numer är ett minne blott, och att göra i ordning tomten kostar galet mycket. Sen har vi räkningar till förbannelse. Det är bilar som ska ha försäkringar och skatter, barnförsäkringar, hundförsäkring, elen är en penningslukare utan dess like, det är internet uppkoppling, tre telefon abonemang, Tv, dagis avgifter, bensin räkning listan kan göras hur lång som helst. Utöver detta kommer boende kostnad, som sophämtning, räntor, amorteringar, vägavgifter, vatten och avlopp mm. Maten har också blivit dyr tycker jag. Förut storhandlade jag för 2000 kronor och kompleterade en gång i veckan på ca 6-700 kronor/ veckan. Nuför tiden kompleterar jag för 1100kr varje vecka! Plus att jag storhandlar. Det är horribelt! Bara matkontot här är närmare 6000kronor per månad. Självklart ibland mindre, men ändå! Vi har en och enhalv lön. Inte undra på att man får ont i magen! Men vi har pengar över denna månad, så nu känns det lite bättre, än innan jag hade skickat iväg räkningarna. Jag tror vi gör oss skuldfria även denna månad. Men ibland slår det mej vilket konstigt samhälle vi lever i. Vi måste vara borta från hemmet för att tjäna pengar så att vi kan betala andra för att ta hand om våra barn och för att få tillbaka pengar om våra saker blir förstörda. Vi tjänar mer och mer och spenderar bort det mesta på saker som vi inte använder ett år senare. Nåväl inte nästa år men året efter är det dags för mej att kasta mej in i arbetsmarknaden, med studielån på en halv miljonkronor att betala tillbaka. Då kommer, om jag får jobb, vår ekonomiska situation förbättras. Egentligen ska jag inte klaga. På pappret har vi det väldigt bra, men jag skulle vilja vara skuldfri till banken......det är väl inte för mycket begärt?

Idag ska jag träna Bobbo ihop med Jonna, och det har blivit klart att vi ska hålla agilitykurser i september. Det ska bli skitkul. Nu är det ett tag sedan jag ägnade mej åt sådana aktiviteter, och jag älskar ju att lära ut. Så om du har lust att skutta runt lite hinder gå in på http://www.soderkopingsbk.com/ så kommer det snart upp en blänkare om nybörjar agility. Det är bara att anmäla sej! Nåväl jag klarade att läsa ut all litteratur till dagen lektioner. Både Strindberg och Myrdahl. Skolan var jätte rolig och jag ska se om jag inte kan lägga in några extra pass med praktik på gymnasiet, så att jag får behörighet även där. För teoretiskt har jag uppfyllt kraven när jag går ut, det är bara praktiken på en gymnasie skola som saknas. Nästa vecka ska jag också se om jag inte kan köpa träningskort, bara mina bihålor och luftrör blir lite bättre. Det om något har jag längtat efter!

Inga kommentarer: