Translate

tisdag 3 november 2009

Rymmande barn

Nu för tiden (läs sista två dagarna) har jag hamnat i samtal om Saga som rymde från dagiset förra veckan eller om pedofiler.

Jag förstår om Sagas föräldrar är skitförbannade, det skulle jag med vara. Förtroendet för deras förskola måste vara körd i botten. MEN, antagligen är det en förälder som glömt stänga grinden, och det händer på alla förskolor. Där jag har mina barn hände en incident när alla barnen var ute på gården. En förälder kom för att lämna sitt barn och stängde inte den övre spärren. En liten kotte på 1,5 år stod vid grinden. Mamman hann över halva gården innan den lilla grabben puttar upp grinden. Så tvekar han någon sekund och sätter sedan fart på sina krumma ben ut. Jag såg hela händelsen, det gjorde även personalen, så två fröknar sprang som galningar och fick tag på den lille innan hann kommit ut på parkeringen. Så ingen skada skedd den gången. Den lille kotten hann bara kanske fem meter innan han tryggt bars in på gården och grinden stängdes ordentligt. Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att stänga en grind! Hur svårt är det? Det är faktiskt ganska ofta som man kommer och den övre spärren är uppfälld. Ungarna kan utan problem dra ner handtaget och sedan gå. Är det så jobbigt att göra två moment? Personalen har visserligen skyldighet att kolla till grindarna, men de har bättre saker för sej än att kolla efter varje förälder som passerat. I allafall där mina barn är huserade, leker de med barnen, servar dem med sjörövarflaggor, hängmattor, de planterar, gungar, stävjar bråk, gräver i sandlådan, hittar på lekar, bär på de minsta, blåser på onda knän, torkar tårar, blaskar med vatten, bygger vimplar och massor av andra saker. Jag tycker det är bättre aktiviteter än att de ska behöva stå vakt vid de tre grindarna som finns in på gården.

Skulle mina barn komma ut så skulle jag bli galen, skogstokig, vansinnig. Helt klart. Mammahjärtat klapprar hårdare än något annat. Men om man får tänka efter lite så kan sådana saker hända vart man än sätter dem, eftersom vi föräldrar slarvar. Så skärpning alla latmaskar, det är min åsikt!

Inga kommentarer: