Translate

torsdag 12 november 2009

Pedofiler på våra gator.















Jag hörde nyheten igår på TV4. Den 24- åriga pedofilen är gripen. Han skall häktas idag.

För att ta reda på hur hur polisen arbetar har jag nu pratat med en del ansvariga inom Norrköpings polisen. I Norrköping så prioriteras det (på pappret i allafall) våldtäkter samt övergrepp på barn. De flesta barn och ungdomar som blir utsatta för sexuella övergrepp/våldtäkter blir det i hemmet. Men vi har en del som går lösa i vår stad som överfaller okända. Polisen menar att det svåraste är att identifiera förövarna då dessa oftast är ganska ljusskygga. När man kan identifiera dem ska de vara lagförda inom tre månader (ca 92 dagar). I Norrköping är det dock oftast gjort på 73 dagar. Det finns 5 st barnutredare inom polisen som bara hanterar dessa ärenden, inga ärenden ligger på hög utan alla utreds. Vid behov kan man dock ta in 5 stycken till, som inte är utbildade på just barn men är vana utredare.

Ändå har det tagit över 7 veckor = över 49 dagar att gripa mannen polisen fått adress och namn på! De fick allt serverat, med mejl och sms kontakter. De fick dna, utsagor och signalement. Dvs nästan allt utredningsarbete var redan gjort av föräldrarna.

Jag vet inte vad man kan göra eller hur man ska göra, men jag tycker på fullaste allvar att det räcker inte att gripa dem EFTER de ha förgripit sej på två, tre tjejer.(eller killar) Jag tycker att samhället borde göra någonting så att dessa inte ska få härja fritt. Kanske ska man ha spanare på nätet som följer misstänkta personer. Kanske ska blottare och personer med någon sexuellkännedom övervakas och bryter de mot reglerna ska de få vård. Bli inlåsta, kemisk kastrerade och tvingas igenom beteende terapi. Har man blivit dömd så måste skyddet vara bättre för oss ute i samhället. Ingen annan grupp har så hög återfallsrisk som sexualförbrytare och då i första hand pedofiler. De gör det igen.

Men hur ska vi då kunna göra någonting? Vad kan du och jag göra? För de drabbade familjerna är det redan försent, men jag ser gärna en förändring så inte mina eller dina barn också blir drabbade. Jag hoppas ni vill hänga på den kampanj jag tänker mej ska starta i början av december och pågå december och januari. Årets första och sista månad. Kanske vi kan påverka politiker och polisen att inte se detta som bara ett samhällsproblem utan som en personlig tragedi för de familjer som blir drabbade. Mer information kommer. Ta vara på era barn, och alla andras. Kram på er!

Inga kommentarer: