Translate

söndag 17 juli 2011

Workshop i hundträning

Kath och Karen




Kath världsmästaren kollar in alla förarna
Hela helgen har jag spenderat i Linköping på kurs med två engelska damer. Kath Hardman och Karen Sykes. Den ena av dem, Kath, är världsmästare och den andra fantastiskt duktig! Vi höll i huvudsak på med HTM. Och jag njöt av att vara med så många duktiga hundförare. För även bland deltagarna var det oerhört mycket kompetens och hög tävlingsvana. Jag lärde mej en del. En del blev jag påmind om och framför allt blev jag inspirerad. Karen och Kath var så typiskt brittiska att det nästan blev parodi. Med 
Karen demonstrerar för Åza.
högklackat och glittriga blusar stod de på alla fyra och lekte hund för att  demonstrera vad de talade om. Den brittiska accenten klingade lika högt som deras kunskap var knivskarpt. Vi var ett helt gäng med tjejer som lydigt poserade, tränade och lydde kommando. Belöningen var fika och chansen att hänga med två enormt kunniga hundmänniskor. Hundarna på kursen varierade i storlek och ras. Men herre jösses vad duktig de var! Gissa om jag ligger i lä! 
Karen drillar oss i hundförarens olika danssteg.



Bobbo och Pluto studerar de andra
Nu när helgen är över har jag svårt att tro att jag varit med om det jag har under de senaste dagarna. Först en andraplats sen en femte placering med tre nior av domarna(!)och diplompoäng och uppflyttning till klass 2. Sedan två dagar tillsammans med världsmästare och SM-folk och  andra superförare. Och där stod jag. Lilla jag. Med mina futtiga kunskaper. Det var stort, riktigt stort för både självförtroende och för att bestämma hur jag ska gå vidare. Jag är redo att gå vidare nu. Gå framåt. Lära om och lära nytt. Jag tackar Erika för den här chansen. Och Yvonne som gör så mycket för så många. Vilka människor!



Ibland behövs kroppskontakt för att man ska
förstå vad de egentligen menar


Det fanns många härliga 

Monster, en Pyrrée
En blivande freestylestjärna?
 Lancashire bäbisen var urgullig
hundar bland deltagarna. Lilla Monster som är söt som socker, taxarna som var hur häftiga som helst att se, vallhundar i olika varianter. Alla kunde de så mycket mer än Bobbo. Men ge mej ett år så ska jag lära honom. Tack för en oförglömlig helg!

Laekenois, en belgisk vallhund.




Inga kommentarer: