Translate

fredag 22 juli 2011

Idag

Idag har vi plockat blåbär. Fia kom hit med alla grabbarna. Jag tog med mina fyra och hundarna. Tillsammans såg vi ut som en hel liten dagisarmé som knatade ut i skogen. Jag tror Fia såg massor av händer som kunde plocka blåbär. Jag såg massor av små figuranter att träna sök med. Både hon och jag var nog nöjda när vi tillslut vände hemåt. Stora N älskar att vara med killarna. Hela han lyser upp och det känns som det är ganska ömsesidigt.


Jag älskar vår skog. Den är trollsk, mysig och alldeles underbar. Jag ledde ut dem på Barnrundan. Dels för att vi då får komma ut i skogen en stund och dels för att det finns mycket blåbär där. Stigarna är framkomliga och lekmöjligheterna många. Hundarna for fram i snåren. Eller främst Pluto fick tuppjuck och kastade sej fram och tillbaka. Bobbo låg i snåren och kollade in oss. Spänningen mellan hundarna har släppt lite från igår. Och det känns skönt. Men det är klart att jag fortfarande nojjar lite.Vi hade picknick med oss. Så när killarna tyckte att det räckte med blåbärsplockning så fick de agera figuranter åt hundarna. Först ut var Pluto, som inte fattade någonting. Men efter första sökslaget insåg han glädjen med att söka rätt på ungarna. Och vilken fart han hade! Bobbo ylade i högan sky. Han ville med jobba! Och det fick han. Jag tror de fick gå ut på 8 slag var. 


För Bobbo blev det ganska enkelt. För Pluto blev det introduktion på grenen sök. Vi mumsade lite mat innan vi fortsatte vår promenad hemåt.


Dagens bärplockning blev för Bella första gången att plocka blåbär. Hmm...14år..... våra Halmstads släktingar är verkligen betongungar, he he. Först vägrade hon delta, men när hon väl kom igång fyllde hon byttan med stor noggranhet. Visserligen tror jag att jag och Fia njöt mest av skogen. Men det märks på barnen att ju mer de är ute desstå mer ser även de skogens fördelar. Lite löst blev det tal om övernattning - skog och ett gäng ungar...... kanske?


Efteråt blev vi kvar en stund hemma hos oss. Glass, film och otroligt trevligt samtal på altanen. Hon är så go, Josephine. Tyvärr slutade samvaron i en arg mamma och en skamsen pojke. Men jag hoppas att det inte skuggar en förövrigt väldigt härlig dag. Hundarna behövde tränas lite mer så efter middag, lite Othello, Fyra i rad och Twister så tränade Eva och jag lite lydnad och freestyle. Och för första gången på hela veckan så satte jag mej i soffan och såg ett TV-program. Nu är jag trött och nöjd. Hundarna verkar nöjda. Det är bara Lilla N som väntar på tillåtelse att få komma och lägga sej i min säng. I kylskåpet står blåbär och väntar.....

Inga kommentarer: