Translate

onsdag 20 juli 2011

Gräsmatta

Vår gräsmatta
Att anlägga en gräsmatta är busenkelt. Om du har kunskap, tid, kärlek, pengar, gödning, rätt jord, ork och en kratta. Vi hade två krattor. Och lite gräsfrö. Ingen kunskap, ingen tid en aningens kärlek kanske, fel jord, väldigt lite pengar och gödning, vad är det? Men en gräsmatta har vi lyckats få fram. Med stora kala fläckar. Med hål i. Ojämn. Med mer sten än gräs periodvis. Råden vi har fått är att vänta och ha tålamod. Ja, just det.......




...........
Men det händer ju ingenting! 


Det positiva med att ha en dålig gräsmatta är att den inte behöver klippas så ofta. Inget "en gång i veckan" här inte. Tistlarna däremot växer så det knakar.
Lycka är lite gräs

Men det har faktiskt hänt någonting. Jag klippte gräset i går. Så att Åza ( inte jag, en annan) och jag skulle kunna träna ordentligt idag. Och faktiskt, efter klippningen igår så ser inte gräsmattan så pjåkig ut längre. Den är fortfarande kal på vissa fläckar, men inte lika gles. Inte lika hård. Med  mycket kärlek och omsorg har jag studerat mitt gräs. Bekymrat mej. Att klippa gräsmattan är inte nåt jag dragit mej för. Istället tycker jag det är rätt rogivande. Och nu börjar vår gräsmatta att ta sej. Den är grön efter allt regn. I över en timme satt jag
 och tittade på min fina, gröna gräsmatta. Det var lycka det!

Inga kommentarer: