Translate

tisdag 26 juli 2011

Träna Agility


Eftersom jag har en bil åkte vi till agilityträningen efter stan. På vägen plockade jag upp Bobbo. Vi var sena, så några minuters samtalstid fick jag med de som rastade sina hundar innan de skulle åka. Sen blev vi själva kvar på agilityplan. Men det gjorde ingenting. Jag är så van att träna själv så jag tänker knappt på det längre. 
För Bobbo blev det ingen bra runda. Jag visste inte riktigt vart jag skulle ta vägen. Det lilla jag tränade fokuserat gick dock bra. Slalomen. Kanon. Han var klockren. Fantastisk. Stora N fick träna ett par varv inför torsdagens tävling. Oj så duktig han börjar bli! Om ett par år kommer jag inte ha en chans mot min son. Och det glädjer mej! Han tycker det är så kul!

Pluto fick sin lilla stund på agilityplan. Jag tror jag har kommit på hur jag ska träna honom. just nu iallafall. Många, många upprepningar. Han klarar inte riktigt av att korta kroppen. så i svängarna missar han de kommande hindren. Men när han väl lärt sej vägen anpassar han stegen på ett helt annat sätt och med lite krångel tar han sej över. Ju fler gånger, destå smidigare. Dessutom får han ett ökat självförtroende och vågar mera! Inte så jag är van att träna hund. Men funkar det för Pluto, so fine! Jag har haft problem med däcket, så det tränade vi idag. det och vänstersväng. Problemen löste sej kanon fint. Till och med när jag höjde ett hinder hade han kvar lusten, glädjen och farten. Självförtroendet var på topp för min lilla Plutt. 
På slutet tränade vi gungbrädan för första gången. Några problem? Ehh...nej. Får vi bara chansen att fortsätta träna så här tror jag han kommer kunna starta till våren. Kanske tar vi en blåbärsklass på torsdag. Vi kommer diska oss eftersom han aldrig gått ett slalom, men vad gör det? Skulle vara kul att testa honom en hel bana. Så slipper han sitta och bara titta på. Men att starta på riktigt är vi lååångt ifrån. Men det finns hopp om min älskade kille!

Inga kommentarer: