Translate

söndag 24 oktober 2010

I kyrkan

I dag har mina barn stått i kyrkan och sjungit för första gången! De var fantastiska! Hela gudstjänsten var härlig. Inte alls så som man minns prästens mässande när jag var yngre. Prästen lekte Jesus som letade efter Zakaios i träden, där en kvinna fått klättrat upp på kyrkans flygel och gömt sej bakom ett plastträd. Våra underbara barn sjöng ett tiotal låtar och psalmer och sångtexter visades via powerpoint på kyrkans stora vägg. Alla kunde vara med och sjunga om de ville. Gunilla och Kerstin fick alla att delta i sången och splittrade killar och tjejer i olika textrader. Faktum är att budskapet som gudstjänten förmedlade gick fram på ett märkligt sätt. Att de som är elaka kanske inte själva mår så bra. Så har man nån som är taskig kanske man kan försöka se bakom. Det fick mej att tänka på konflikten mellan Israel och Palestina. Mina tankar gick också till killen som på förskolan slår och sparkar andra barn, där Stora N är hans främsta måltavla. I kväll ska vi prata om det som hände i kyrkan och jag ska prata med mina barn om hur man ska behandla andra människor. I vanliga fall går jag ganska oberörd från gudstjänsterna. Det är kyrkan och energin i kyrkorummet som kan ge mej någonting. Sällan prällens ord. Idag predikade inte prästen alls. Predikan var teatern som utspelades framför oss, och sångerna som barnen sjöng. Jag önskar fler präster vågar ta till nya grepp och vågar göra kyrkan lite roligare. I bänkraderna satt stolta gudmödrar och en gudafder till båda mina barn samt deras farmor och hennes syster.Som mamma är jag stolt över att mina barn presterade så bra. Jag är stolt över att de var så fina och orkade hela timmen det varade. Dessutom tyckte jag att mina barn var väldigt mycket finare än de andra, men det törs man väl knappast säga högt?

Inga kommentarer: