Translate

måndag 25 oktober 2010

Briljant förslag


Jag fick ett briljant förslag från en som ogillar råttfällorna. Jag ogillar dem också så alla andra förslag välkomnas gärna. Dock undrar jag lite vad de tror att jag är för människa när förslaget är att ge hundarna ben att sysselsätta sej med. Självklart får mina hundar ben. I det här hushållet går det åt ca 30 ben i veckan. Bobbo kanske äter fem....... Jag har haft Bobbo i snart 8 år. Jag har haft hund tidigare, faktiskt en problemhund som ingen tidigare klarat av, Axton. Jag har arbetat med djur sen jag var tio år. Den typen av förslag är snällt menade, men så klart att jag redan provat dem! Jag nostränar mina hundar varje morgon så att de ska vara lite tränade innan dagen sätter igång. Jag promenerar med dem ca 1½ - 2 timmar om dagen, vissa dagar mer. Jag tränar hundarna lite olika beroende på hur dagarna ser ut men just nu ligger vi på ca 2-3 träningspass om dagen. Pluto är en valp. Han vill hitta på bus. Det går över. Jag har haft valp förr, visserligen inte en som kom med olater men alla hundar är olika och jag har kommit att älska min lilla staffe. Mina barn avgudar sin gyllenbruna kompis och vart vi än går får vi massor av beröm och beundran för honom. Han är nästintill alltid lös, han går inte fram till katter, skyggar för hästar och väntar på sin tur. Största skillnaden sen jag fick honom är att han har hittat livsglädje på ett sätt han inte visade förut. Han skuttar i väg i valpsprång, busar och ser lycklig ut. Då får man leva med söndertuggade forskningsanteckningar, disktrasor och tallrikar i tusen bitar. Jag gillar inte söndergnagda jackor, men jag accepterar det. Vissa olater är jag dock inte beredd att leva vidare med och det är att ha en hund som hoppar upp i soffan när vi inte är hemma. För det är svårt att korrigera bort. Det är ingenting han "växer ifrån". Därför försöker jag komma till rätta med problemet. Råttfällorna orsakar ingen smärta, mest förvåning och trots att de utlösts tidigare var båda fällorna utlösta idag med. Alternativen är citronspray, som jag vägrar, elhalsband, som dessutom är olagligt, inlåsning i vissa rum, jag har inte hundar på det sättet vi är en familj och alla är välkomna att vara i våra rum. Så alternativen som jag blivit rekommenderade är inte alltid så mycket bättre. Han hoppar inte längre upp i soffan när folk är hemma. Det har han lärt sej utan slag, utan fysisk beröring och utan hot. Precis som Bobbo lyssnar han på ett snällt "nej" och reagerar negativt på ett ett hårt NEJ! Hade jag fått honom som en 8 veckors valp hade vi aldrig haft problemet, för då hade han lärt sej från början att soffa och säng inte är tillåtna för påpälsade familjemedlemmar. Nu blev det inte så. Men för den skull tänker jag inte skada eller göra min hund illa. Aldrig någonsin. Båda hundarna är alldeles underbara och jag ser framemot många år tillsammans med dem i harmoni och kamratskap!

Inga kommentarer: