Translate

fredag 3 augusti 2012

VI VANN!


Bild
Vi vann kamptrasor!
Det här skulle kunna bli ett inlägg om hur bra han är, min fina Pluto. Resultatet på gårdagens tävling låter så bra. Han gjorde sitt första felfria lopp i sin agility karriär. Än så länge har han startat sex lopp någonsin i sitt liv. Och den första räknas inte. Då kunde han knappt ta tre hinder i rad. För en vecka sedan valde jag att starta honom och hans tävlingsbana bland hindren. Nu, en vecka senare är han felfri i hoppklassen och kom på en finfin tredje plats. Precis innan  hade han startat i en lydnadsklass och kört ett lopp i agility, där resultatet kunde ha slutat på tio fel ( två hinderfel) om jag inte tagit det aktiva valet att inte göra om slalomen när han höll på att passera en av portarna, men jag fortsatte och rättade till felet på plats för att jag visste att de skulle ge resultat till loppet efter vilket gav en diskning. Nu var alla klasserna inofficiella, men hade lydnaden varit officiell hade han fått ett första pris. Nu kan vi skryta med att vi vann klassen.


Så resultatet för gårdagskvällen en tredje plats i hopp och en vinst i lydnad!


Bra va?


Men som ni förstår så är det inte riktigt så bra som det låter.


 I lydnads ettan var vi två personer och jag råkade vinna med några futtiga poäng. Pluto hade urdålig uppsittanden och var rätt svajjig i sitt utförande. Vi fick 9 på platsliggningen!!!! 9!!!!! Jag har ALDRIG fått 9 förut. Det har alltid varit topp 10;a på det, på alla mina hundar, Axton, Bobbo, Pluto. Men inte igår. NIO! För att han inte satte sej upp på första kommandot. Nio....... Fria följet kändes oengagerat och segt. Men vi fick 7.5 på det. Vi klättrar uppåt. Målet för dagen var att få en 7:a som minst. Och det lyckades vi med. Men nian..... den är svår att smälta. Ändå presterade vi tillräckligt bra för att få hyggliga poäng. Vi fick 10 på apporteringen och tandvisningen i allafall.... Och vi vann! Eller kom nästsist, hur man nu ser på det. 


I agilityn gick han suveränt. Det enda var lite fuskande i slalomen när han ville framåt.  I hopploppet var det mycket halvstopp, tvekan och vida svängar. Men han tog hindrerna i den ordning man skulle och han gjorde det inom tiden, och han fuskade inte på slalomen! Men jag fick jobba med honom. Han gav inget gratis.  Mitt under banan tappade jag bort mej och hoppades att jag tog rätt hinder. Och tydligen gjorde jag det! När vi kom i mål blev jag förvånad när Maria, speakern, sa att vi var felfria! Jag tänkte att jag kanske skulle komma sexa eller så, men tiden räckte och vi blev trea. Det är nog det jag är gladast över. Att vi var felfria!


Klasserna krockade lite med varandra. Jag sprang mellan lydnaden och agilityn och visste inte vad jag skulle värma upp med. Till slut bytte jag starnummer och startade först, sedan gick vi bort till lydnaden, hade startnummer ett där med. Vi hann komma ut efter lydnaden, pusta en liten stund för att upptäcka att vi missat banvandringen för hoppklassen. Tre gånger hann jag gå runt banan efter att ha tiggt till mej lite extra tid på banvandringen. Så lite stressigt kändes det. Nu är det en vecka kvar till nästa gång. Går träningen bra testar jag att köra lydnads tvåan. Då är ambitionsnivån kraftigt sänkt.  Men kul ska vi ha!


PS: Pluto är totalt slut. När han kom hem hälsade han knappt på Bobbo. Han gick och lade sej i sängen och rörde inte en fena på 4 timmar!

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis