Translate

onsdag 26 januari 2011

Överlämningar

Så var det dags för hundträning. Jag irriterar mej på Plutos överlämningar. De är under all kritik så jag får göra ett ryck att träna det igen. Han kan ju inte förstå om vi inte tränar, tänker jag. Så sagt och gjort blev det överlämningsträning i hallen. Det tog LÅÅÅÅNG tid innan han insåg att det var i handen dummiesen skulle. Han vill gärna lägga den på golvet framför mej. Men nu ska det bli ändring på det. Varje dag blir det överlämningsträning i hallen från och med nu och ett par veckor framöver. Tack vare att Bobbo är en retriver har jag lärt mej en hel del om just apportering. Och även om nu Pluto inte är i närheten av en retriverras så tänker jag göra mitt bästa  att uppfostra honom som en. Jag älskar Pluto som individ men raserna i honom är inte de jag skulle valt om jag inte förälskat mej i hans personlighet. Och jag ser ingen anledning att bygga på varken hans aggressivitet eller hans bufflighet. Jag föredrar att han inte dödar apporten varje gång, i händelse av att apporten nångång skulle råka vara en katt eller liten hund. Ett ryst med Plutos muskelösa nackmuskler så är det nog inte så mycket levande kvar av kissen. Därför bär man försiktigt, lämnar i mattes hand och är en duktig hund. Jag hojtar till när/om jag lyckas..... Nästa retriver-projekt på Pluto är att i sommar få honom att simma. Han tyckte det var riktigt läskigt i somras. Och jag kan ju inte ha en hund som inte badar! Klart vi ska simma tillsammmans! Men fram tills dess är det överlämningar vi tränar.


Foto; Stora N

Inga kommentarer: