Translate

måndag 10 januari 2011

Första dagen på jobbet

Ser jag ut som en Ulla-Bella- läraren nu?
I dag var det dags för min första dag på mitt första lärarjobb sen jag fått min utbildning. Det var studiedag så det var inte alltför blodigt. Men jag fick min arbetsplats med min lilla hutch, mina hyllor en rund lampa och böcker. Jag har träffat mina kollegor i lärarlaget och mina ämneskollegor. Nya rektorn var på plats idag och han var tunnhårig. Skolan läcker från taket, gympasalen är översvämmad och stängd i minst två veckor. Skolgården var glashal så mina tankar att gå ut och leka lekar på spanska i morgon gick åt skogen. Men jag får planera om helt enkelt. Jag har skrivit om mitt schema så att jag vet när jag ska vara på skolan med alla möten och grejer.


Fast det är väl inte sånt ni vill läsa om. Jag antar att ni mer vill veta hur det känns. Lite surrealistiskt liksom. Det är som om jag har praktik, det känns inte på riktigt. Mer som jag gästspelar. Sen har jag ju inte fått fast tjänst än, det är ett vikariat till juni. Så riktigt på riktigt är det inte. Men pengarna jag tjänade idag är mina. Jag behöver inte betala tillbaka någonting. Inga lån. Det är slut nu. Varenda ynklig liten krona är min. Så nu är jag lärare. Häftigt. I morgon fortsätter jag med uppsatsen så att jag formellt får mina papper också.

Inga kommentarer: