Translate

tisdag 14 september 2010

Lite politik, förlåt

Jag kan inte låta bli att lämna in någon eller några politiska budskap så här i sluttampen av valrörelsen. Nej jag ska inte få er att välja parti, jag bara ska visa upp lite siffror och utropstecken som jag bland annat läst på Aftonbladet.se.


Moderaterna och Alliansen gick till val på att få fler i arbete. De har de. Det är nästan 100 000 fler jobb än innan de kom till makten. Men Sveriges befolkning har också ökat under de här fyra åren och fler har kommit ut på arbetsmarknaden. Så ANTALET arbetslösa har faktiskt ökat!


De arbetslösa, både de som går helt utan jobb eller deltar i program med aktivitetsstöd, har från augusti 2006 till samma månad i år blivit 91 617 fler enligt Arbetsförmedlingen.

Uttryckt i procent har arbetslösheten, som Arbetsförmedlingen räknar den, ökat från 6,6 till 8,1 procent.

Afonbladet idag


Så helt krasst har de misslyckats med några procent helt enkelt. Det var den frågan som de gick på val på. Vill bara påminna att Göran Persson (inte favorit hos mej) tog efter borgarnas krisår i regeringen 1991 ner arbetslösheten till 4.0 % Alltså hälften av vad den är idag. Och innan alliansen vann var den nere på 6,6%


Ett litet ps bara. Sverige har klarat den ekonomiska krisen ganska väl denna gång. Det har ALLA länder i Europa som stått utanför EMU samarbetet, England, Danmark mfl.


Ja nu gissar väl de flesta att moderaterna inte är mitt parti. Även om moderaterna gillar även det parti som jag tillhör.

Inga kommentarer: