Translate

söndag 19 september 2010

Chiles nationaldag




Efter agility tävling var det firandet av Chiles nationaldag. Enpenadas, flaggor och tal till nationen stod på schemat. Hundarna tyckte det luktade gott över allt, barnen smakade på allt, ratade en del och på TV;n hördes de spanska språket stråla ut. Förutom att nationaldag var det även firande över att det var 200 år sedan Chile blev självständigt. En tanke sändes till gruvarbetarna som fortfarande sitter instängda i gruvan efter flera veckor. Räddningen närmar sej dock. Efter flera år med diktatur och mord, tortyr och missämja är nu Chile en levande demokrati med en av de bättre ekonomierna i latinamerika. Tack vare helvetet som mina barns familj fått varit med om så hittade jag kärleken i mitt liv. Det är jag ledsen men oerhört tacksam över. Jag är ledsen för alla döda, alla ärr på kroppar som fortfarande lever och alla själsliga sår. Men jag vördar min lycka.

Inga kommentarer: