Translate

tisdag 21 september 2010

Gått för långt?

Hur långt får man gå som förälder innan man går för långt? Var är själva gränsen innan det är ok att få ett psykbryt? När blir en arg mamma en mamma som ärrar för livet? Kan jag skada mina barn genom att på ett barnsligt sätt sätta ner foten och bli heltokig? Var ligger vuxenpoängen när man inser att det man gör är fel, men att man inte har styrkan att reagera bättre?

Nej jag har inte slagit mina barn. Nej jag har inte hotat dem, tagit tag i dem eller nåt annat fysiskt. Jag började gråta. Jag sa att det berodde på dem. När Mittimellan N kastade alla sina saker så sa jag att jag inte tänker köpa fler saker till henne. Att hon kunde vara utan saker till jul och födelsedagar eftersom hon ändå bara kastar sina saker. Det tyckte hon var en bra idé. Hon är så lik mej! Sen sa jag godnatt och lämnade rummet. Jag sjöng inte.

Vi hade ett samtal om det som hände innan hon somnade. Jag förstår hennes ståndpunkt. Hon kunde ha gjort det bättre, men hon är bara 3 ½ år. Mitt svar var att jag just nu var för arg och ledsen och att jag skulle tänka på saken och att vi skulle prata om ett par dagar när båda två var lite lugnare. Sen gick jag. Utan att sjunga.

Lilla N skrek.

Jag pratade med henne också. Jag är lika ledsen på henne med.

Jag inser att min energi är slut. Kroppen värker. Luftrören svider, huden ömmar. Jag hör Marcelos röst inom mej; det är bra att sätta ner foten när de går för långt. Idag gjorde de det. Men det är inget fel på mina tjejer. De är fantastiska. De ska inte få själsliga ärr bara för att min energi är slut. Jag skulle kunna hantera det annorlunda. Men jag orkar inte! Jag är mänsklig med känslor och idag fick de mej att gråta.

Stora N somnade i soffan, väl medveten om att dramat oss tjejer emellan inte handlade om honom.

Men rädslan finns där. Gick jag för långt? Korsade jag gränsen?

Jag är ingen bra människa.....

2 kommentarer:

Sachiko sa...

Du är varken den första eller sista som flippar inför barnen och tappar tålamodet. Herregud, vi är inte mer än människor. Supermorsor är bara en myt och en lögnaktig fasad som vissa visar upp i förhoppning att väcka avundsjuka eller av rädsla för att visa hur de egentligen har det. Jag går inte på sånt bullshit och jag vägrar känna mig som en sämre förälder för att jag är ärlig när jag säger att emellanåt så går mitt barn mig på nerverna så jag blir tokig. Jag har rytit i många gånger, jag har gråtit många gånger och jag kommer göra det igen. Och igen.
Man är ingen dålig förälder för att man sätter gränser och har en begränsad tillgång till tålamod och energi.
Dina barn får inte själsliga ärr för att din energi är slut, utan de kanske inser att det finns gränser för hur man uppför sig, annars blir mamma ledsen på riktigt.

Anonym sa...

Vi är alla bara människor, även du. Titta på helheten så ska du se att du är en fantastisk mamma. Slå inte på dig själv. Har många gånger önskat att jag har fler av dina kvaliteer när det kommer till att vara en bra förälder. Kram / Nettan