Translate

onsdag 29 september 2010

Depp och vetenskap

Jag är deppig. Jag blir alltid deppig när jag är trött på riktigt. Och det är jag nu. Sen blir jag glad när jag fått sovit och tankat ordentligt. Men ingen vill tanka mej. Och sova får jag bara ibland. Jag längtar efter förändring. Jag längtar efter något. Så då tröstäter jag. Och förändring uteblir. En utsträckt hand. En smekning på kinden. En hel dag att slappa utan dåligt samvete. Det behövs inte så mycket. Men den som skapar förändring och ger mej detta är ju jag. Alltså måste jag sova, och krama mej själv. Men jag orkar ju inte! Jag tycker synd om mej själv. Och nu ska jag vältra mej i självömkan och läsa om Galileo Galilei som förövrigt dog på min dotters 
Galileo Galilei, målning av Justus Sustermans från 1636
Galieleo 1632. Bild tagen från Wikipedia
födelsedag 1642. Han är väl mest känd för att ha utvecklat kikaren, och genom den sett kratrarna på månen (innan trodde man att månen var slät) Han såg Jupiters månar och utvecklade Copernicus teorier om att jorden kretsade runt solen istället för att allt kretsade runt jorden. För detta blev han straffad för av inkvistationen och år 2000 upphävde man domen över Galileo. Katolska kyrkan kunde väl inte längre förneka att jordens bana runt solen existerade..... Som tillägg kan jag meddela att I USA bedrivs det just nu stora kampanjer på skolorna där denna syn på jorden åter får regera. Vetenskapens bevis är bluff o båg och dinosaurierna har aldrig funnits. Adam och Eva är de första människorna och judarna är guds folk. Kanske därför amerikanarna stöder Israel så mycket? Nej nu ska jag sova......

Inga kommentarer: