Translate

tisdag 4 maj 2010

Uppsats idé

Nästa termin ska jag skriva uppsats. En D-uppsats. Det är svårare/mer/högre status än en C-uppsats. Vad som skiljer dem åt? Antal sidor och undersökningens omfång antar jag. Att skriva en vetenskaplig uppsats innebär att jag ska forska reda på någonting och göra det så bra att den anses vara ett verk som kan stå sej inom forskar världen. Meningen är att vi till viss del ska börja redan nu. Problemet är bara att jag inte riktigt vet vad jag ska skriva om.

Så idag satt jag och sjöng go´natt sånger för mina underbara barn då tankarna började snurra. Vår examination i denna kurs är 15 sidor av den blivande uppsatsen. Så det är bara att sätta igång liksom. Min idé jag ahft sen två år tillbaka skrotades totalt av häxorna på vinden (läs detta epitet med mycket kärvänlighet, för de är så söta, och så hårda, två blonda yngre tanter med mild blick och knivskarp tunga). Så jag har varit blank.

Vid nattningen kom lite idéer och nu har jag börjat skriva ner vad det egentligen jag vill ta reda på. Vad vill jag veta? Tre sidor uppsats med en första antydan till syfte och frågeställningar har jag hittat och det glädjer mej. På tisdag ska jag på handledning, får väl se om jag blir sågad igen eller om tanken håller.

Vad jag skulle vilja veta?
Hur elever som har svårt med ordinarie undervisning upplever sej själva och skolan. Och hur lärarna upplever elever som har svårt att undervisas i stora klasser ,och hur pedagogerna ser på att skicka iväg elever till mindre undervisningsgrupper. Vad jag mer vill veta är vad resultatet blir för elevernas betyg med att undervisas utanför den ordinarie klassen.

Med korta och fördomsfulla ord: Hur stökiga och okoncentrerade elever ser på sej själva och skolan och hur deras lärare tycker man ska lösa problemen. Funkar det?

2 kommentarer:

sachikoblog.com sa...

Det låter som ett väldigt stort och brett ämne som kommer kräva en hel doktorsavhandling för att täcka in. :-S
Går det inte att reducera ämnet lite så det inte blir ett så ofantligt stort arbete?

Åza Diaz Mägi sa...

Klart jag måste begränsa ner mej. Men jag börjar hitta vad jag ska skriva om. Tanken är att göra undersökningen på två skolor. Men vi får väl se vad häxorna säger på tisdag.....
Livet ska inte vara så enkelt ibland...men kan det någonsin vara enkelt undrar jag...