Translate

tisdag 2 mars 2010

Historia lektion och prestations krav



Har suttit i flera timmar och försökt göra en någerlunda kul power-poi
nt presentation till i morgon. Vi håller ju på med romarriket. Det tar flera timmar att fixa en sån där sak. Man ska leta bilder till förbannelse, korta ner långa stycken till en klatchig mening och sedan lägga upp hur man själv ska prata till bilderna. Jag håller tummarna hårt så de vitnar att det ska gå bra i morgon. Prestationsångesten försöker jag kasat i soptunnan men den kommer kravlande tillbaka så fort jag ser min vägledares ansikte framför mej, eller hör hans ord. " Tänk stort" - har jag tänkt stort nog? Sen ser jag hans lysande ögon bakom mina ögonlock och hör hans skrattande röst när han säger att han ser framemot att få bli upplyft och inspirerad av mej..... att han ser framemot mina lektioner och att han förutsätter att jag ska lära honom någonting...... SHIT!

Inför eleverna känner jag ingen ångest, men nu vill jag liksom leva upp till hans förväntningar. Är jag en tillräckligt bra lärare? Om mindre en ett år ska jag vara redo att prestera varje dag!

Om ni inte visste det redan så är det romarna som döpt våra planeter efter sina gudar, Mars, Jupiter, Saturnus osv. De uppfann cementet, gjorde de första vägarna, uppfann toaletter, som för övrigt inte var privata utan tio hål brevid varandra och där man diskuterade politik på.
romerska toaletter




Det är också deras alfabet vi använder i dag, och det är deras språk, latinet som används bland annat inom medicin. Det är även deras styrelsesätt med rösträtt, olika kammare och valbar ledare som är normen för större delen av västvärlden idag. Under 200 år lyckades de hålla fred i Europa, och deras rike sträckte sej från Tyskland, England och ända bort till Iran. Även delar av Nord Afrika var deras land. En sån lång fred har det aldrig varit i Europa sedan dess. Och det är 500 år sedan romarriket gick i graven.
Så nu har ni fått en liten minikurs i romarrikets betydelse för nutiden.

Inga kommentarer: