Translate

torsdag 30 maj 2013

Pluggat klart denna termin

Inga skolböcker på hela sommaren!
Nu har jag pluggat klart för den här gången. Jag var på min sista examinering i måndags och då sa hon att jag var godkänd i den med. Sedan tidigare hade jag klarat alla andra delmoment, så nu har jag tagit yttligare några pinnhål på min universitetsstege. Den känns grymt hög den där stegen. Den tar liksom aldrig slut. Men om jag inte kollar uppåt utan bara tar ett steg i taget finns det kanske en möjlighet att jag inte får dåndimpen. Det var faktiskt rätt skönt att känna häromdagen att nej, jag behöver inte plugga mer just nu. Jag behöver inte läsa en bok, jag kan somna till en serie i Ipaden. Och det gjorde jag. Ganska förnöjt faktiskt. Galet är att jag har sjukt mycket poäng hela 337.5hp på en utbildning som är på 4,5år och ger 270hp. Jag har alltså läst ganska mycket mer än vad jag behöver, ändå är det inte nog. Jag får inte jobb på mina poäng. Jag måste helt krasst plugga mer för att få behålla mitt jobb. En del skakar på huvudet och undrar om jag någonsin ska bli klar. Kanske blir jag inte det. Kanske är jag en sån som alltid kommer att plugga någonting. Men jag ska villigt erkänna att det skulle vara skönt att göra uppehåll ett år och bara kunna ägna mej åt ett jobb. Men så är inte läget just nu. De kan gapa om lärarbrist hur mycket de vill, men att hitta ett jobb är inte helt enkelt eftersom man på högstadiet måste ha de rätta kombinationen av ämnen. För mej är det oftast spanska/engelska de söker eller spanska/svenska dom nu senast. Jag älskar mina ämnen och vill verkligen jobba med den 
ämneskombinationen. Någon dag kanske jag får det. Dock inte nu. Och jag har inte minsta lust att plugga något mer ämne, men skulle jag göra det så är inte ett språk till det jag skulle satsa på. Isåfall skulle det vara hemkunskap eller biologi eller nåt sånt. Men jag vill ha min SO och jag vill ha min spanska. Nåja, nu är det som det är. Pluggandet fortsätter till hösten, och var jag jobbar då är det fortfarande ingen som vet, ingen som vet.

Inga kommentarer: