Translate

måndag 6 maj 2013

Tenta plugg

Några av de texterna jag har till
tentan om några timmar.
Nu är klocka snart halv ett på natten. Tvättmaskinen och datorns fläkt håller mej sällskap medan jag febrilt försöker komma ihåg skillnaderna mellan  cuento fantastíco och realismo magíco. Jag försöker reda ut vem som pluggade juridik och vem som var fysiker. Men det jag har mest problem med är att kunna plocka ut symbolerna i texterna. Visa med konkreta exempel på textens symboler och vad de vill säga. Jaaaa, jag vet inte. Jag tycker inte en mås är en symbol, det är en fågel till havs, men i mina anteckningar har jag skrivit ner att det är en symbol. Men vilka andra icke-symboler i de andra texterna hittar jag? Ja, det undrar jag. Vad vill de med de? Jag antar att tentan inte kommer att handla så mycket om själva innehållet utan mer om de underliggande betydelsen. För mej är en mås en mås. Speciellt när den inte gör nåt annat än flyger över flotten. Alltså inte så himla enkelt. Kommer jag klara tentan i morgon? Jag är faktiskt nervös. Orolig. Jag vill det här så gärna. Vill inte bli knäppt på näsan hur usel jag är, för jag har jobbat hårt och blivit ganska skaplig faktiskt. Marcelo snarkar, slutar andas för en stund. Jag stannar upp och lyssnar, sen ner med näsan i böckerna igen. I morgon ska jag testas. För mej en stor dag. Det är så diffust allting, jag vet inte riktigt vad som förväntas av mej och detaljerna vill inte riktigt fastna. Men nu är klockan sen. Jag behöver min sömn, annars går det inte alls. Jag börjar ändå blanda ihop allting nu. Förstår inte vad jag läser. Sova. En stund. I morgon.... nej idag en stor dag. En viktig dag. I min lilla värld. Den här gången är tentan annorlunda. Den här gången vill jag det så mycket. Hoppas det går vägen!

Inga kommentarer: