Translate

onsdag 1 maj 2013

Ny start


Nu börjar jag om. Nu ska jag försöka göra rätt. Nu är den ny starten- igen.


Ont i huvudet, ont i fötterna, ont i magen, ont i händerna
och fötterna, ont i nacken, jobbigt att andas...no more tack!
Jag har ont överallt. Och jag menar överallt. Kroppen är i sån obalans att den inte alls fungerar. Motivationen att göra något åt saken är noll, men jag står heller inte ut med hur jag mår. Problemet är ju bara att jag inte till fullo vet vad som är rätt för mej. Men jag har några hållpunkter som jag tror på och de ska jag försöka hålla mej till. Jag ska skriva ut dem spika upp dem på väggen och hålla dem som rättesnöre för mej själv för att försöka hålla mej till planen.


  • Lyssna på kroppen
  • Gör som kroppen säger
  • Reducera intaget av mjölkprodukter
  • Reducera intaget av fläskkött
  • Aldrig vara hungrig
  • Träna lite mer än vad jag har lust till
  • Glass o dryck är tillåtet allt annat söt ska bort!

Jag vet inte om jag är vid den där punkten nog är nog, men när jag sitter här i min bubbla av värk så känns det så. Jag ska försöka ta Chopra i handen och låta honom vägleda mej när det blir svårt och jobbigt, men vad är egentligen jobbigare än det här? Det är så lätt att halka till när man mår bättre, börja slarva medan det är lätt att sköta sej när det är jobbigt. Nu vill jag att alla ni piskar på mej, påminner mej, bråkar med mej, stöttar mej när jag själv tappar vägen. Tack.





Jag tror ju på Ayurveda och här är vad jag läser om mej:


PITTA:Obalanser. Irritation, inflammationer, magkatarr, hudproblem, allergier, sur mage, halsbränna, överkritisk attityd, argsinthet ”att se rött”. För mycket synintryck ökar Pitta, ger trötthet och en känsla av grus i ögonen.
Att balansera Pitta. Måttlighet, svalka, avkoppling, balans mellan vila och aktivitet, oljemassage är utmärkt, undvik stimulantier (kaffe, tobak, alkohol), Pitta-typer bör inte heller bli överhettade av sol, smaker eller känslor.

Hmm låt mej se. När jag är obalanserad blir jag väldigt irriterad snabbt. Magen är ett ständigt problem och tröttheten är ju mitt kännetecken när jag inte mår bra. Jag mår dåligt av för mycket sol och hård träning.

VATA: Obalanser; oregelbunden tarm, gasbildning, förstoppning, oro, ängslan, sömnstörningar, kalla händer och fötter, spänningsvärk, rastlöshet och för mycket hörselintryck ökar Vata.
Att balansera Vata: Regelbundna vanor och dygnsrytmer, stillhet, bibehållen vätskebalans, undvika stress, massage med sesamolja, mycket vila, värme, varm mat och dryck.

Japp även detta stämmer ju. Återigen taskiga tarmar, problem med magen, jag oroar mej och planerar lite för mycket för om och men,när jag inte är i en positiv period. Sömnlöshet har jag haft hela mitt liv och är jag obalanserad har jag svårt att komma till den ro som jag trivs så mycket med annars.

Nu skulle man kunna argumentera att detta stämmer för de flesta, men när jag beskriver mej själv i obalans så är det just detta jag tar upp. Det braiga med ayurvedan är ju att de berättar vad jag kan göra åt det, och det funkar om jag praktiserar det. Så det är väl bara göra ett ryck och börja med det här igen. Kanske är jag mer villig att gå hela vägen den här gången?

Inga kommentarer: