Translate

måndag 29 april 2013

Hon läser!

Lilla N är liksom en egen äventyrsberättelse. nån dag ska jag försöka sätta ord på hennes fantastiskhet och hennes många olika egenheter! Hon är en egen liten person som inte riktigt kan liknas vid mina andra två barn. Hon är underbar, har fantastisk humor men som sagt inte som mina andra två. Eftersom jag är lärare ända ut i fingerspetsarna så försöker jag att inte sätta press på henne när det gäller intresse för bokstäver, siffror och sånt. Hon behöver inte känna att hon inte kan prestera. Och hon har varit rätt nöjd med det. Jag däremot har lite panikartat undrat när min minsta dotter ska hitta intresset, när ska hon börja läsa och skriva?????? Men så för ett par veckor sedan frågade jag om hon vill lära sej skriva. Och det ville hon. Det var som en helt ny värld öppnade sej för henne. Hon älskade att skriva. Och precis som sina syskon ville hon fylla pappret med listor, upp och ner, upp och ner. Jag var nöjd, hon var nöjd. Efter det har vi inte riktigt haft tid att göra om det där. Men ganska många mornar så har vi vår ritual i vinkfönstret på dagis där jag på utsidan gör imma och skriver en bokstav till Lilla N på insidan och ett ord till Mittimellan N. Häromdagen bad min minsting att jag skulle skriva ett ord istället. Och jag skrev hennes namn, och jag skrev Bobbo. För de kunde hon skriva och känner igen. Men häromdagen skrev jag MU. Och igår skrev jag BÄ och TA och hon ljudade ut orden och förstod. Jag blev jätte förvånad. När hände det? Vi har egentligen inte pratat om hur bokstäverna låter. Hon kan ju inte ens alla bokstäver! Men idag slog hon mej med häpnad. Nu på kvällen ville hon läsa en bok, precis som sina syskon. Ilsket som ett bi skrek hon ut sin frustration när hon inte kunde läsa. Det var fel på bokstäverna, och jag upptagen med annat lyssnade inte riktigt på vad hon egentligen sa. Men när jag gjorde det så letade jag upp en bok med bara stora bokstäver och gav henne. Och vet ni vad.... hon ljudade och läste! Läste på riktigt; Fjäril, moln, fågel, men gräs var svårt. Jag kunde inte tro mina öron eller ögon. Min lilla tjej, som inte alls gillat bokstäver läser nu ut sina första ord, och förstår vad hon läser. Jag är helt knockad! Visserligen fyller hon fem snart men hon är bara 4 år! Och vad mycket jag missat i hennes utveckling! Vilken fantastisk unge jag har! Idag är jag en skitstolt morsa! Tre läsande barn, varav bara en går i skola. Vilken tur jag har att jag fått tre så nyfikna barn!

1 kommentar:

Anonym sa...

Du ska vara väldigt stolt!! Vilka barn du har! Nu får vi allt sätta in en högre växel här hemma hör jag... :) Förskoleklassen behöver lite mer tjejer! Stor kram från grannen.