Translate

lördag 21 januari 2012

Mera plugga

Jag kom in på de kurser jag sökte till. Jag är behörig, fick plats och på väg att få yttligare ett ämne till min behörighet. Lite nervös har jag varit för att klara av att plugga 125% och jobba 90%. Men jag är ju en sån som fixar det mesta i slutänden, kände jag...... så läste jag schemat! Det finns inte en chans på trilijonen att jag fixar det! Jag stirrade på schemat, fick tryck över bröstet, svårt att andas och kände hur allt blod lämnade mitt ansikte. Sedan pratade jag med de engelskalärare som jobbar på skolan som gått kursen. De bleknade och berättade att året med engelska, med de kurser jag tänkt gå, hade varit de värsta i deras liv. De hade inte hunnit med någonting! Knappt sova, äta eller leva. Det hade varit engelska 24timmar om dygnet. Rent spontant känner jag att det inte är det jag vill ha! Redan efter vecka 2 var det examinerande seminarium på TRE böcker. Med jobb, barn och hushåll skulle jag inte ens hinna läsa böckerna på 1½vecka. Jag har gått och sugit på karamellen. Alla säger åt mej att låta bli att läsa. Jag vill ju egentligen inte ens ha engelska. Nästa vecka börjar kursen. Nästa vecka kommer mina chefer tillbaka jag ska ta ett snack med dem. Se vad de tänker om mej i framtiden. Det finns flera alternativ, Stefan tar mer engelska, jag mer SO. Lina tar mer engelska, jag får mer spanska. Då kommer jag upp i heltid, har mina ämnen och de får sina. Alla är glada? Jag slipper läsa engelska och kan börja fundera på biologi igen. Har ju alltid drömt om att få ha lite biologi också.... Eller så kanske jag äntligen har tiden att gå kurserna om vår stora rovdjur i Sverige, också ett ämne jag länge velat läsa. Sedan har ju hundens beteendeetologi 3 kommit, och den är väl klart att jag vill gå, jag har ju del 1och 2! Spanskan vill jag fortsätta läsa. Jag behöver fortsätta utvecklas. Bli bättre, bli säkrare. Bli mer avancerad. Inte för jobbets skull, men för min egen skull. Åhhh, hur ska jag göra? Det är så mycket som står på spel nu med legitimation osv. Behöver liksom speeda upp tempot lite!

Inga kommentarer: