Translate

söndag 22 januari 2012

Hundträning


Yvonne illustrerar med vanten som hund
I dag tog jag med mej jyckarna till Yvonne. Jag behöver inspiration och en spark i rumpan för att utvecklas som hundförare. Jag behöver tips och idéer på hur jag ska lära hundarna trixs som jag är sugen på men inte vet vilken ände jag ska börja med. Yvonne som bor i Linköping är just kvinnan för jobbet. Det var askallt. När jag mot slutet skulle försöka fota lite så var fingrarna å kalla att det inte hände någonting när jag tryckte på avtryckaren..... Det var KALLT! Vi tränade dock inomhus - utan värme. Jag var nyfiken på hur jag skulle lära Pluto att sluta tugga på apportbocken. Hur jag skulle lära honom att hålla den och släppa på kommando. Jag lärde mej tre nya knep och en belöningsform med sluten och öppen hand jag kan komma att använda i alla grenar vi tävlar i. Coolt! Pluto kom springande till mej med apportbocken utan att tugga eller flippra med den! Han blev säkrare att lämna den i handen och jag kan konstatera att det nog inte blir någon lydnads start före augusti! Vi tränade även ingångar på ett nytt sätt. En dag kanske han och jag fattar hur vi ska göra, tills dess övar vi och ser om det sker mirakel. Yvonne visade hur jag skulle lära Bobbo att 
Bobbo var överförtjust i sina nya trix
buga, och tillslut började han fatta lite. Så om jag bara är ihärdig fattar han nog det snart! Vad hon proppsade på var BURKEN. Så nu ska jag hitta en burk och lär mina hundar att snurra på en burk och då ska fotgående och alla positioner gå jätte enkelt (????) Jag har lärt mej att inget är 
Kenzie kan redan
det mesta

enkelt när man är en halvbra förare. Åza var med och tränade sin lilla Kenzie som blivit stora damen. Redan nu vid 7 månader kan hon mer trix än Pluto och svårare trix än Bobbo. Japp, så där blir man knäppt på näsan....... och inspirerad.






Tinne är med i landslaget
Underbart söta Vera
Efter träningen släppte Yvonne ut sina sötnosar Vera och Doris. Bedårande hundar från Holland, bordercollies. Tinne var också med. Det är hon som är med i landslaget med matte Yvonne. Söta som godis och riktigt trevliga 
hundar. En sista förmaning innan vi åkte och löfte om att vi ska ses  om 6-7veckor för en uppdatering av våra metoder. Tävlingssäsongen är nära och det skulle vara kul ha blivit lite bättre då!
Vera och Doris, blivande landslagshundar?

Inga kommentarer: