Translate

söndag 22 januari 2012

En tur med kameran



Medan klubbkompisarna roade sej med att starta årets första tävlingar tog jag med mej abrnen ut i skogen för en stärkande promenad i kylan. Jag tog med mej kameran för att fota lite och hade med mitt 75-300objektiv. Jag är egentligen inte en digitalfotare. Jag älskar min analoga kamera och tycker bilderna från de gamla kamerorna känns lite bättre. Men det är väldans mycket billigare att fota med en digital, och rik är jag inte..... 
Jag har ju äntligen min Canon som jag köpte på Tradera och jag är lycklig över det. Men jag fotar på tok för lite för att komma underfund med den. Eftersom det är batterigrepp på den är den lite tyngre än vanliga kameror och det gör att jag inte kan hålla den lika still som jag en gång i tiden kunde göra med min gamla. Vilket resulterar i suddiga bilder alldeles för ofta, eftersom jag har en förkärlek att fota på långa slutar tider. Att mina händer inte är som de ska bidrar säkert sitt till. Så jag är nog tvungen att inse att jag behöver inhandla minst två stativ till kameran. Mitt gamla har gått sönder. Jag har även 


 problem med att jag får massor av skräpfiler när jag lägger in bilderna på datorn. Så det ska jag försöka redan i morgon att trolla bort. Vad jag försöker göra är att ursäkta att alldeles för många bilder blir riktigt, riktigt dåliga. Och pinsamt många blir oskarpa. Det förtar dock inte min glädje att fota. Och jag vet att när jag väl kommit upp till 2000 tagna bilder så är jag himla mycket bättre igen. Nu tar jag inte riktigt tiden att ta bilderna ordentligt. Jag fuskar lite med autofokus och till och med ibland med att ha hel automatik på. Aj, aj, pinsamt, 



   pinsamt! Men jag påstår inte att jag är nåt proffs. Och jag vet att jag var väldigt mycket bättre förr på att fota, så det finns nånstans därinne. Ska försöka hitta tiden att plocka fram det igen. En annan dag. I dag 

var jag dock ute med hundar och barn i skogen och försökte fånga lite pixlar i den dova skogen. Motiven blev såklart det jag hade. Och eftersom jag inte har vett att skämmas lägger jag ut några bilder. Jag kände mej lite mer levande igen! Fotografering är underbart!

1 kommentar:

Tessan Eklund sa...

Bilderna va jätte fina. Speciellt den första va både snygg o häftig. Jag har haft min kamera i 2 år o ja har fortfarande inte lärt mig den, men en vacker dag så :-)

Liam