Translate

fredag 6 januari 2012

Hund träning

  
Nu har jag börjat sätta igång hundarna igen. Varje dag tränar jag Pluto på apportering och överlämningar. Det känns som om det inte kan göras tillräckligt mycket. Jag vill att han lägger föremålet i min hand, dvs jag ska aldrig behöva sträcka mej efter det han har i munnen. Och det har gått bra under hela förra året. Men sen framemot höstas började han tugga frenetiskt, släppte, jagade och gjorde denna procedur ett par gånger innan han lämnade över den i min hand = inte gilla! Så nu gör vi ett ryck igen. Sedan har börjat jobba med apportbocken igen efter ett par månaders uppehåll. Och det går bättre nu. Han sitter och han håller. En liten stund. Med tanke på hur han tuggat, tuggat och spottat innan så är det ett enormt framsteg. Men långt ifrån bra med tanke på lydnads 1;an som väntar om några månader! Yvonne hjälp mej!!!! Jag har även börjat öva in sidoförflyttningar med Pluto. Han står mittemot mej och 
tillsammans går vi i sidled åt vänster. Han har fattat grejen även om han inte är säker i rörelsen än, och det är ju positivt. Något mer som börjar lossna är liggande under gång. Jag kan inte fortsätta gå, men han lägger sej med hjälp och jag kan ta ett stort snett steg framåt. En sak jag behöver träna är att han sitter stilla under tandvisningen. Han vill gärna resa sej. Jag får hugga tag i bruksfolket under våren och träna det lite var dag. Vi är långt ifrån tävlingsklara, men det känns ändå som att vi tagit ett steg på vägen. Jag funderar även på att gå en tävlingslydnad under hösten för någon. Behöver få tips och idéer på hur jag ska sätta små detaljerna som jag gärna hoppar över.


Bobbo får fortsätta att ta det lugnt. Inga promenader, ingen större träning. Han är fortfarande ganska hårt berörd av smällarna och stormen som viner i landskapet gör inte saken bättre. Han har alltid ogillat stark blåst. Det positiva är att jag börjat fila på program för honom för freestyle och htm klass2. I dag har jag kortat ner låtar vilket betyder att jag har bestämt musik. Det blir ganska långa program, över 2 minuter, och jag hoppas att vi orkar han och jag. Som vanligt är mitt htm-program oerhört energikrävande.Freestylen är lite lugnare. Varför blir det alltid så? Vi har övat en del rutiner 
här hemma i vardagsrummet och jag måste lära in en del nya moment med min underbara hjälte. Tanken är nog att vi kör en htm klass 1 till i början av säsongen så att han kan få sitt diplom innan vi går vidare. Jag avvaktar våren och får se hur han vill träna min underbara Bobbo. Skönt är det i allafall att vara igång igen.

Inga kommentarer: