Translate

lördag 17 juli 2010

Vattnet runt min kropp



Ljuvliga latar dagar nere vid sjön, det är vad vi lever på just nu. Det är fantastiskt att bo så nära sjön, som i år haft hög lvalité på vattnet, ingen alg blomning än så länge trots det fina vädret. Ungarna går i simskola varje morgon och idag...klarade min son att simma tio meter bröstsim och sen även ryggsim UTAN hjälpmedel! Numera hoppar han från bryggan ut på djupt vatten och tar sej själv till stegen och upp igen. Mammatårarna strömmade nedför mina kinder i morse.....sån är jag. Löjligt stolt. Han är bara fem år. Nervbanaerna har inte riktigt växt ut som de ska än och att kunna simma med både armar och ben samtidigt är nåt man räknar med att de ska klara vid 6-7års ålder. Men han fixar det redan nu. Jag är stolt som en tupp! I morgon är det prisutdelning med alla de märken som barnen lyckats ta.

Vi firade med att gå ner till sjön och bada efter lunchen. Vi förberedde oss med att bada dagen innan och vi kommer att fortsätta bada när vi har tiden.

Jag vet inte vad det är med vatten som får min kropp att må så bra. I flera år förvägrade jag mej den underbara känslan att vara omringad av vatten. Bara för att jag skäms för min kropp. Vid vår badplats trängs man aldrig. ett, två sällskap samtidigt är väl ungefär vad man får räkna med en riktigt solig dag. Idag var vi helt ensamma. För barnens skull har jag släppt alla hämningar och slänger ut min feta kropp i det varma vattnet. Jag älskar känslan att guppa på vågorna, flyta runt i stillhet, ligga på rygg och titta upp på molnen medan vattnet runt öronen gör att jag hör min kropps inre signaler, hjärtat som bultar, saliven som sväljs andningens eko.....
Jag hatar att vara för varm, och vattnet kyler min heta kropp så att temperaturen blir behaglig, vattnet ger mej svalka. Jag känner ren skär lycka. Nej det är kanske fel ord. Jag känner
ren skär förnöjdsamhet. Jag är så himmelens nöjd när jag är i vattnet. Och det är jag inte så ofta annars, helt, komplett 100% nöjd. Min lust att hoppa från bryggor har försvunnit, jag lever på att flyta runt någon timme och att dela de stunderna med mina barn. Om några månader är det is på vattnet, och då åker vi skridskor igen....

1 kommentar:

Anonym sa...

Halloj!

Vilken fin blogg du har!

Hoppas vi ses nere vid sjön imorgon!

Kram från oss bredvid.