Translate

söndag 2 september 2012

Ute i strutshagen




 Min kusin Totte och hans Camilla lockade med mej och ungarna ut på landet, landet för att klappa på kaniner, titta på kalkoner och lyssna på en katt som blev trampad..... oj förlåt det var trubaduren som sjöng. Det var inte helt lätt att höra skillnad. Vi 

började nästan att erbjuda honom 100spänn för att vara tyst. Men glassen var gudomligt god! Min faster Ingmarie och kusin Neli hamnande på samma gård som vi och tillsammans plåstrade de om Lilla N när hon ramlade och slog sej medans jag och Stora N 
Korv av kalkonkött
 letade efter tjejerna. Så dumt.... Medan Totte stod och dreglade över traktorerna passade jag, barnen, Ingmarie och Neli på att åka vidare till granngården för att bli bitna av lite strutsar och för första gången äta strutskött. Livrädd köpte jag några grytbitar för ett hutlöst pris så nu blir det att testa på att laga strutskött.



På vår väg tänkte jag på det liv som jag ibland önskar att jag hade; en liten gård med ett gäng getter, göra fetaost, en hönsgård ett tjog grisar och en hage med strutsar. På stallplanen några ulliga kattungar och kanske tre hundar som sprang lösa och sprang alla besökare till mötes. Klart att jag skulle ha en häst och nån till barnen. Ungarna drömmer om kaniner så det skulle finnas en hage till dem med. Jag skulle jobba halvtid som lärare och 
halvtid med mitt bondliv. Men med en Marcelo får jag istället en massa kärlek, två halgalna hundar, en massa skratt och ett fint hus. Jag trivs rätt bra med det med! Men efter att ha sett Lilla N studsa mellan djuren så tror jag att ungarna skulle älska att bo på en liten gård. Hon såg ut som en riktig liten Ida i Emil filmerna i sina stövlar och klänning. Kanske en dag....

Inga kommentarer: