Translate

torsdag 27 september 2012

Lydnads nörderi


Tänk om det regnar på söndag????? Pluto har aldrig tränat i regn!!!!!!  Jag har en hund som inte gillar vätan, än mindre ligga i på en dyngsur gräsmatta utan att få röra sej! Han vill inte ens sätta ner rumpan om det är blaskigt.

I dag, vilken fantastisk dag att träna på! Hällregn, en fotbollsplan som badade i vatten. Och som han presterade 
min fina, fina Pluto. Visserligen stillades regnet en smula medan vi körde men ändå. Han gick såklart inte fläckfritt, dit är långt att nå. Men ändå. Han höll position i friaföljet, han tuggade ingenting i apporteringen, han tog rutan direkt, utan att han sett att bollen lades dit. Och han gjorde det fler gånger. Jo Ingela, jag hjärntvättar för fullt!!! Inkallningen fick jag ett problem vid första tillfället. Genast visste jag vad som var fel. Rättade till handen och vips satte han sej som ett smäck i den badande gräsmattan. På fjärret sätter han sej om jag säger hans namn först. Vilket man inte får. Min slutsats är att stanna-kommandot...... nej jag ska inte tråka ut er mer om mitt nörderi i lynaden. Men på söndag ska jag faktiskt starta i lydnads 2:an. Fattar ni???? TVÅAN! Jag? Med Pluto? för mej är det självklart att vi inte kommer ta ett första pris, alltså över 160poäng, men ändå finns det där lilla, lilla hoppet. Tänk om han skulle prestera på sin absoluta topp på söndag?Tänk om! Vilken känsla!Nej, nej, nej. Sudda! Vi går ut på plan för att ha roligt. Vi ska ha jätte roligt. Vi ska roa oss och tycka att det är suverän träning.

(Sist jag tävlade i Linköping var med Bobbo i sök. Då hade jag ännu inte läst på reglerna som gällde. Efter att ha hittat en figurant kom jag inte för mitt liv ihåg om jag skulle 
koppla Bobbo eller inte. Tina Krulle hade av någon anledning inte nämnt det i den prova-på helg jag gått för henne i sök för nybörjar hundar. Hon trodde väl inte någon var galen nog att starta efter det lilla, men jooo. Vi tränade hemma i skogen med kompisar och sen startade vi. Men vidare med fadäserna i tävlingen nu..... jag beordrade Bobbo fot men domaren kommenterade lite syrligt att jag var tvungen att koppla hunden. I lydnaden lite senare så skällde jag ut tävlingsledaren när han sa att jag gjort hoppet fel. Jag gjorde klass 2 hopp och inte apellhopp. Som 
jag skämdes! Men vi klarade oss, kom trea och blev uppflyttade en klass!)

Träningen i dag var hur som helst jätte rolig! Och det är ju de kickarna man söker!


Inga kommentarer: