Translate

lördag 22 september 2012

Idiot tränare

Stora N gjorde sej redo för sin sista match. Killen han skulle möta hade grönt bälte vilket betyder att han tränat ganska många år mer, han var rätt många år äldre också. Då kommer tränaren fram, kollar på Stora N, hånflinar lite och säger till sin kille:
- Ja, ja, det blir ju en träning för dej. Du får se det så. Gör en ippon snabbt så har du matchen på ett par sekunder, ha ha.

Jag kunde knappt tro mina öron! Hur kan en tränare säga så framför en sju-årig nervös kille som räcker sin motståndare till bröstet? Jag gjorde mej redo att filma men sa ändå ifrån.
-Ursäkta, så där säger man inte! Du är vuxen och det är bland små BARN! Det där var riktigt lågt.
Tränaren tittar då på mej gör en en överlägsen min, slår ut med armarna och ler överlägset. 
URSÄKTA MEJ????????? Lejoninnan i mej vaknade. Stora N hörde inget. Han var livrädd för sin motståndare. Så rädd att han bara ett par minuter tidigare suttit och gråtit i min famn. Killen han skulle möte hade skadat två killar i grupppen. En så pass allvarlig så att han inte kunde fortsätta tävla alls.  Killen körde fult, tog stryptag, slog mot nacken och hoppade före med knän in i motståndarna. Han var duktig också, så jag ska inte dissa honom för han var också ett barn. Det var en annan kille i samma grupp som också var från Linköping som hade lite samma stil och folket runt oss började prata om dessa två killar. De tyckte inte om att de körde med så dålig stil och det höjdes lite röster mot att domarna inte hade riktig koll.


Tränaren från Linköping
Efter matchen gick jag fram till tränaren. Jag var svart i ögonen och jag var inte nådig. Folket runt oss undrade vad som hände men jag struntade i dem. tränaren bugade med huvudet, bad om ursäkt, sa att han inte var stolt över sitt beteende.
-Och du ska vara en förebild! Det är barn vi pratar om. Små barn. Han är sju år gammal, han förtjänar inte ditt förakt! Han har gulvitt bälte och är från början mycket sämre än vad din kille är! Han är här för att ha kul och du bara dissar honom! Det är dina killar som kör fult. Det är de som folk pratar om för att de inte kan köra snyggt. Slå i nacken, slår på halsen, är det nåt du är stolt över eller? Det är inget att vara stolt över! Du borde skämmas!
-Ja det gör jag också.  Halkade ur honom innan han försökte släta över att det inte var så han menade och han menade att.......bla bla blaaaa.

Jag lämnade tränaren innan jag skulle gå för långt. Jag hade lust att platta till hans ego tills han blev en blöt fläck. Jag var ursinnig. Det tog inte lång stund innan han kom fram till mej och bad om ursäkt igen och började fabricera att han sagt att killen skulle göra sitt favoritkast. BULLSHIT! Jag sa åt honom att han inte var bättre än de där fotbollsföräldrar-hulliganer som prata om att krossa och slå sönder sina motståndare, sånna människor som man föraktar. Jag sa åt honom att man inte behövde vara så föraktfull och att hans kille var bra ändå. Han bad om ursäkt ännu en gång men suddade liksom bort sin ursäkt när han i nästa andetag sa att jag missuppfattat allt. Jag sa åt honom att jag hoppades att han hade lärt sej nåt. För det var han som gjort fel, inte killen!

Sedan fick jag be vår tränare Tobbe om ursäkt för att jag ställt till en scen på vår klubb, han klappade dock om mej och sa att jag gjort rätt. När jag berättade exakt vad tränaren sagt blev Tobbe själv blev lite svart i ögonen. Det såg ut som om han funderade på att själv gåöver till den andre tränaren, men stoppade sej själv. Kanske lika bra,  Mest såg det ut som om han ville ta nacksving på tränaren. Några föräldrar klappade om mej på väg ut och sa att jag gjort helt rätt. Den ena killen som blivit skadad sken som en sol när han hörde att jag gnällt över den fula stilen. Jag blir galen när man är nervärderande mot andra, speciellt mot barn och i allra högsta grad när det är min son!

Kanske är det så att det tränaren sa bara råkade komma ut fel. Kanske var det en svart groda som hoppade ur mu och att han inte alls är sån och kanske att jag överreagerade. Men förhoppningsvis har tränaren lärt sej något och att han funderar på hur han kan förbättra attityden till nästa match.


Matchen då? Jo Stora N förlorade efter en ippon, men det tog mer än 10sekunder, lite dryga minuten valsade killarna runt.

Av respekt för killen som Stora N körde emot så har jag valt att inte ta med något kort på honom. Tack Annelie för att du fotade våra barn!

Inga kommentarer: