Translate

fredag 27 juli 2012

Plutos debut



Pluto debuterade i aglity i går. Det var en inofficiell tävling på Catahrinas agilitycenter. Det jag gillar är att det finns en blåbärsklass, alltså en enkel klass för nybörjarförare eller nybörjarhundar För ett år sedan smygdebuterade jag och Pluto i en sån klass. Då kunde han inte alla hinder och hade inte tagit mer än fyra hinder utan belöning. Nu är han ju lite mer erfaren. Men fortfarande väldig grön. I går debuterade han i alla tre klasserna; Blåbär- hopp- och agilityklass.




Blåbärsklass:
 Det var en enkel och rolig bana som gick nästan helt runt i cirkel. Lite 3 formad kanske. Pluto laddade på startlinjen, tjuvstartade inte och var hel tänd! Han har ju som bekant haft lite trubbel med däcket. Det har släppt, men däcket på den här tävlingen såg helt annorlunda ut och han såg det inte ens utan hoppade genom kedjorna. Jag fick vara oerhört övertydlig och sätta fingret på vart han skulle hoppa. Så då fattade han, men 5 fel hade vi skaffat oss. Sedan kom en tunnel och ett hinder. Där gick det lite fort. Och så strulade det lite på slutet. 10fel. Men jag är ändå nöjd! Han hade hindersug, sökte hinder och var oerhört lycklig! Vi kom på en 6:e plats, slagna av Mittimellan N och Bobbo. Men vad gör det? Jag var jätte nöjd över honom. Lite irriterad på mej för att jag inte har listat ut hur jag ska handla honom på bästa sätt än. Men det kommer!



 Tack snälla Linnea för att du filmade!!!!


Hoppklass:
Jag kommer inte ihåg så mycket faktiskt. Jag försökte hjälpa Stora N så mycket med banan att jag inte riktigt visste var jag hade mej själv. Det blev 5 fel någonstans och sedan diskade vi oss. Slalomen strulade lite, han ville inte gå klart den men då hade vi redan diskat oss så jag tog inte om utan räddade från där vi var hela tiden. Långa vida svängar är hans största bekymmer. Men han går snabbt och får vi bara träna lite så kommer det ge resultat!


Agilityklass:
Det kände så bra, så bra. Han hade lärt sej däcket nu och jag behövde inte vara tydlig. Jag kände tydligt att han hade sug mot hindret och jag litade på honom och han fixade det! I slalom tog han det mycket lugnare och försökte inte slarva. Det var som om han visste att han inte skulle vinna på det. Han hade hindersug och sökte hinder genom hela banan. Tyvärr så pass mycket att när jag kom lite fel och ropade tunnel letade han upp en annan tunnel och stack nosen i den. Diskade. Men vi fortsatte. Han var snabb och han var med. Det var jätte kul. Sedan kom upploppet. Då hade han lärt sej att belöningen låg därborta. Så han passerade ena hindret utan att ta den. Visserligen kom han tillbaka direkt när jag kallade. Men just flera hinder i följd är väl det jag tragglat mest med honom och så funkade det inte nu. SUCK!


Bild från en träning
Men överlag kändes tävlingen bra. Han fick erfarenhet, förstod lite vad det handlade om. Det positiva är hans sug på hinder och att han faktiskt söker. Förut kunde han springa över ett hinder utan att märka det om han fick för sej att en belöning var på väg. Nu letade han och ville göra rätt. Och visst blev det en hel del fel. Men felen ligger i oerfarenheten och hans enorma, enorma vida svängar. Om ett år tror jag han kan vara med och konkurrera med 0 felarna, om vi bara tränar tillräckligt. Positivt var även att han var stensäker på kontaktfälten. För honom funkar ju att stanna, Bobbo kör runnings. Jag måste såklart nöta mer, men han var riktigt säker idag och det glädjer mej.  Så även om facit är 10 fel och 2 diskade lopp för kvällens tävlingar så finns det mycket positivt att plocka med sej hem. Nu ska jag glo på lite agilityfilmer och börja grundträna handling på riktigt!

Inga kommentarer: