Translate

fredag 24 juni 2011

Minisemester till hufvudstaden







Vår lilla familj försöker hitta på lite miniutflykter och semester i budgetvarianter. Så vi beställde ett litet hotellrum med  våningssäng 
till ungarna, bara det är ju ett äventyr, lämnade bort hundarna och packade bilen. Tillsammans åkte vi från vår lilla by upp till den stora huvudstaden. Där stod valet mellan Aquaria och Naturhistoriska riksmuseet. Vi valde Aquaria. Vi tog Djurgårdsfärjan över vattnet. Att få se in i Mittimellan N:s stora, blanka ögon när hon såg på allt nytt omkring henne var en upplevelse värd flera miljoner. Detta vackra, vackra barn. Hon är så fantastisk! Den kille som en dag vinner hennes hjärta vinner verkligen högsta potten! Jag är tacksam för varje gång jag får vara med och uppleva med henne. Men lika underbar som hon är, lika trotsig och sur kan hon vara, och lillasyster fick märka av det under resan.


 Aquaria var inte som jag hade tänkt mej. Men det fanns fiskar och vattenvarelser som jag aldrig sett förut, och det var häftigt! 
Den mytomspunna sjöhästen. Saga eller verklighet?
Min stora favorit, sjöhästen var jättenära. Jag tycker detta märkliga djur är lika exklusivt som en enhörning. Samtidigt som jag vill vara nära den vågar jag inte riktigt stanna för länge. Kanske jag kan bli förtrollad? Eller... jag vet inte. Mysko känsla i allafall.
 Ungarna tyckte regnskogen var roligast, samt att klättra ner i tunneln. Aquaria var mycket mindre än vad jag hade tänkt mej, men det var ändå en rolig och intressant upplevelse. Och sjöhästen..... den lämnar en bestående känsla efter sej.


På kvällen slocknade nästan hela familjen. Stora N var inte riktigt kry och Marcelo är alltid trött. Så jag och Mittimellan N fick några underbara timmar tillsammans, bara hon och jag, där vi undersökte Gamla Stan, kollade in slottet, blev åthutade av en vakt och fikade. Det var en av semesterns höjdpunkter. Min dotter och jag. Vi. Så lika. Hennes vackra ögon, jag kan drunkna i dem. Marcelos färg och klarhet, men mitt uttryck. Hon är så positiv, så glad, så mycket liv. Hand i hand vandrade vi längs kullerstenarna. Hon sprang upp och ner längs med slottsbackarna och skuttade runt bland vattenpölarna. I varje smyckesaffär fingrade hon varsamt på armbanden, hon hittade glittriga prinsessor och marionettgrodor. Allt önskade hon sej på sin födelsedag. Vi busade till det lite innan vi gick tillbaka med att köpa persikor och ostbågar. 


En liten älgbäbis vann våra hjärtan.
Skansen blev en kul dag. Inte så mycket djur, men väldigt mycke upplevelser bland alla gårdar och i de gamla husen. Marcelo och jag gick hand i hand och såg våra gemensamma barn skutta runt som kalvar på ett grönbete. Ömsom skällde, ömsom skrattade vi åt dem.  Vi hade vädret på vår sida, ändå gav vi upp nästan en timma innan vi hade tänkt. Vi var alla trötta. Och det är ju det som är så underbart med semestern, vi bestämmer tillsammans vad vi ska göra. Inga program behöver följas, inga tidpunkter är bundna. Vi gör vad vi känner för, samtidigt som vi upplever tillsammans.


Lilla N upptäcker nya saker. Här mellan benen på en björn...
Kanske är inte en resa till Stockholm det mest revolutionerande för ett barn i fyraårs åldern. Men de får vara med och resa, äta på restaurang, se nya platser, göra nya saker med kroppen. Jag tror inte så små barn har större behov än så. Visst är det säkert coolt att resa utomlands eller åka på stora äventyr. Men jag ser hellre att vi anpassar plånboken till den semester vi har råd med. Att åka båt, prata med vakter, gå i smala gränder, fika och äta ute, sova på nya platser, klappa djur, leka med leksaker från 1700-talet, göra mat på gammalt vis, höra främmande språk och att känna kärlek från sina föräldrar, det tror jag man kommer rätt långt med i den här åldern. 
Jag och Marcelo var nöjda med våra två dagar tillsammans som en hel familj. Vi kunde tanka tillsammans, men också ha vardag tillsammans där konflikter mellan barnen faktiskt pågår, oavsett om det är lov eller vardag. Vi har ännu ett par dagar ihop, vi behöver det här. Att pussas, kramas och umgås. Jag älskar min familj. Jag älskar er.

Inga kommentarer: