Translate

torsdag 23 juni 2011

Estniska snåltarmen

Jag är inte snål som i snål. Jag är inte heller särskild ekonomisk. Men att vara en familj i Stockholm är VÄLDIGT dyrt. Jag räknade kronor och saldon i huvudet hela tiden. Det var inte roligt att lämna fram kortet i huvudstaden. Redan innan vi parkerat bilen hade vi minus på kontot. 10kr för att få komma in i huvudstaden. Sedan 110kr för att få parkera! Lägg sedan på 240kr för att åka tunnelbana ett dygn. Det här betalade vi innan vi ens kommit fram till hotellet! En middag, med mat som smakade absolut ingenting, gick på 450kronor. Och då delade tjejerna på en pizza. Stora N tog fem tuggor av sin pasta och till och med Marcelo lämnade sin oxfilé- pasta kvar på tallriken. Jag åt fläskfilén av ren snikenhet och hunger. Det godaste på maten var havsaltet jag strödde över..... Vi tog glass och Slush efter en tur på Djurgården. Fyra glassar och en Slush, håll i hatten, 250kronor! När Mittimellan N och jag fikade i gamla stan tog vi en kaka och varmchoklad - 250kr, kling! Tur att inta alla följde med! Hotellet kostade en bitt över tusenlappen, och det visste jag ju sen innan. För att få parkera utanför Skansen fick vi betala 190kr för fem timmar. Det är ju hutlöst! Maten på Skansen, lite korv och pomme, 365 kronor och frukosten för oss alla gick på 300kr. Ingen mat i Stockholm smakade speciellt bra. Därför gjorde det ännu ondare att betala för nåt som inte var speciellt gott. Snabbmaten i Norrköping är 100gånger bättre! Och vi åt bara snabb mat en gång i Stockholm.... Utöver det här betalade vi entré, lite dricka, kvällsmat, trängselskatt när vi lämnade stan och lite annat smått och gott. 


Jag känner hur morfar vänder sej i sin grav. Hans estniska snåltarm är vida känd. Jag har nog ärvt mer av den än vad jag tidigare trott. För det gjorde ont, fysiskt ont varje gång jag knappade in koden till kortet. Men jag hade mysigt och barnen, Marcelo och jag fick spendera lite spännande tid tillsammans. Lite måste man ju få unna sej här i livet. Men nästa gång tar jag med matsäck!

Inga kommentarer: