Translate

tisdag 28 juni 2011

Första dagen på frita

Stora N i grön tröja närmast hade inga problem med nya
 kompisar, med en fotboll kommer man långt!
Sonen är 6 år. Han har slutat förskolan. Vårt nya liv började idag. Nya människor, nya barn, nya vänner ett nytt umgänge. Stora N började på frita i grannbyn. Under tre dagar har han inskolning och idag var vi där allihopa ( ja, förutom Marcelo som jobbar). Nya fröknarna visade var gränsen gick. Inga staket stoppar rymmare längre. Det var stekhett idag. Stora N och Emil hittade varandra direkt och släppte sen inte varandras sällskap överhuvudtaget. De klättrade, cyklade och sparkade boll tillsammans. Grabbarna. Så fina. Jag kunde faktiskt inte låta bli och känna lite lyckat mödraskap där jag satt på bänken och såg killarna leka runt.( det här är väl inte politiskt korrekt att tycka att man lyckats med något i sin mammaroll. Modet i dag är ju att man ska vara så misslyckad som möjligt. Men visst sjutton gör vi en del bra saker oxå!) Alla andra har gått på dagis tillsammans. Och jag har kämpat för att Stora N inte ska känna sej utanför när denna dag kom. I flera år har jag jobbat för att övergången från förskolan inne i stan till byskolan här ute, med nya kompisar och fröknar ska vara så smidig och smärtfri som möjligt. Och idag fick vi kvitto på att det fungerat. Han är inte utanför. Han känner själv att han har kompisar och att han känner ganska många. Det var så sabla skönt! Nu knyter jag kontakter med nya föräldrar. Skapar nya band som kommer att vara ganska många år framöver. Jag tror jag är lika spänd som min son.


Att gömma fötterna i sanden är alltid lika populärt.
Efter några timmar på frita följde Emil och hans bröder och underbart lätta mamma med hem till oss. Vi bjöd på lunch, och eftersom dagen var så stekhet gick vi ner till sjön och badade. Det blev ett par timmar nere i vattnet. Ända drägliga stället att vara på när det är så varmt. Barnen blev härligt solbrända och jag fick nog lite färg jag med. Stora N var underbart nöjd över att få ha en av sina nya kompisar hemma. I morgon ska de träffas igen, på frita. Utan småsyskon. Stora killarna. Det är coolt att komma till det här stadiet som mamma.

Inga kommentarer: