Translate

torsdag 4 oktober 2012

Skadad!!!!

Redan när signalerna ljöd från min telefon visste jag att det inte var ett positivt besked jag skulle få. Jag bara visste att det var Marcelo som ringde, trots att vi setts 15 minuter tidigare. Och jag hade rätt. Jag rös till började bläddra i minnet vad det var som kunde vara fel nu då...... men jag blundade och svarade hallå. Och mycket riktigt. Marcelos röst var lite spänd men han lät inte förbannad. Han sa knappt hej. Det första han frågade var varför Bobbo haltade. Bobbo var halt. Bobbo går på tre ben. Allt var bra i morse. 
Jag tänkte att han kanske fått nån sträckning. När jag kom hem från cirkusen insåg jag direkt att det var allvarligare än så. Han håller frambenet helt stelt framför sej och vill verkligen inte stödja på det. Jag gjorde en första undersökning med försiktiga fingrar. Hela benet kände svullet och han reagerade kraftigt. Så jag beordrade honom att lägga sej på sidan. Med extrem möda kom han tillslut ner på golvet. Jag är inte så sjåpig men nu blev jag faktiskt orolig! 

När jag kollade igenom benet såg jag ganska snabbt att han hade ett typiskt sår på framsidan. Det ser ut som en tand punkterat de översta hudlagren och en liten ficka bildats. Jag har sett det många gånger förut, både som bett sår men framförallt som slicksår. Bobbo får den typen av sår i ljumskarna. Många gånger. Han slickar sönder översta hudlagret så stora öppna sår bildas. Det kan 
ibland vara tre till fyra stycken samtidigt. Men jag fortsatte undersöka benet och hittade ett pytte, pytte litet punktsår på sidan av benet. Förts funderade jag såklart om hundarna hade bråkat. Kanske hade Pluto fått ett tag runt Bobbos ben????? Men då hade det varit större skador. Blod. Märken på Pluto. Nu - ingenting. Eftersom jag inte får röra benet ordentligt kan jag inte undersöka det lila, lilla såret ordentligt. I stället letade jag rätt på penicillin och smärtlindrande tabletter. han fick sin dos. Men de har inte påverkat honom något nämnvärt. Han haltar grovt, rör sej så lite som möjligt, kanske blev han lite piggare. Jag hoppas att det är en klar förbättring i morgon.  Min fina Bobbo! Han har ingen feber och tassen och benet känns inte varma. Så visst kan jag avvakta till i morgon.

Mina teorier är,,,,,
I går hade jag en känsla av att åt hade hänt på tomten när hundarna var ute på kvällen. Pluto brukar skälla strax efter att han kommit ut, signalen på att han vill in. Men 20 minuter senare var han fortfarande tyst därute. Och när jag väl ropade in hundarna kom de fort. Men de var lite för uppspelta. Lite för glada, som om de varit med om något roligt.... Kanske har Bobbo blivit biten av ett litet djur? En råtta? En igelkott? En katt? Punktsåret är inte Plutos! Sedan har Bobbo slickat på det såret han har på framsidan och de har öppnats och blivit det typiska sår han får av sitt slickande. Nåja huvudsaken är att han blir helt frisk snabbt. Väldigt snabbt. Typ i natt!

Inga kommentarer: